سخنگوی اتحادیه اروپا: اولویت نخست ما بازگشت آمریکا به برجام است/ تحریم های ایران باید لغو شود
(last modified 1399-11-15T06:19:42+00:00 )
دلو 15, 1399 10:49 Asia/Kabul
  • سخنگوی اتحادیه اروپا: اولویت نخست ما بازگشت آمریکا به برجام است/ تحریم های ایران باید لغو شود
    سخنگوی اتحادیه اروپا: اولویت نخست ما بازگشت آمریکا به برجام است/ تحریم های ایران باید لغو شود

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  روز سه شنبه بر بازگشت آمریکا به برجام تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، "پیتر استانو" در مصاحبه با شبکه سعودی "العربیه" با تاکید بر اینکه اولویت نخست اتحادیه اروپا بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام است تصریح کرد، اختلافات با ایران باید از طریق گفت ‌وگو حل شود.

"استانو" در این مصاحبه به خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و گام های برجامی ایران اشاره کرد و افزود، اگر آمریکا به برجام بازگردد، بسیاری از مشکلات از جمله موضوع گام های برجامی ایران حل خواهد شد.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با تاکید بر اینکه  توافق هسته ای همچنان زنده است، اظهار داشت، این آمریکا است که برجام را ترک کرد و ایران و دیگر اعضا، همچنان در برجام هستند.

"پیتر استانو" به  تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران نیز اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا خواستار رفع تحریم های ایران است.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور پیشین آمریکا، سه شنبه 8 می 2018/( 18 ثور 1397) به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

ایران به دنبال خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام  (8 می 2018) (18 ثور 1397) تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما اروپایی ها هیچ موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکردند.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران 8 می 2019 (18 ثور 1398)در سالگرد خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، ایران تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق گام به گام کاهش خواهد داد تا میان تعهدات و حقوقش توازنی برقرار شود.

دولت ایران یکشنبه 5 ژانویه 2020(15 جدی 1398) در بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام را اعلام کرد.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت پایبند نبودن طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

ایران تأکید کرده است در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرده است،  که هیچ قید و شرط و مطالبات جدیدی را برای اینکه آمریکا به برجام برگشته و تعهداتش را اجرا کند نخواهد پذیرفت.

 

کلیدواژه