نمکی: 80 درصد واکسن‌های کرونا در 10 کشور پیشرفته تزریق شده است
(last modified 1400-01-30T09:49:18+00:00 )
حمل 30, 1400 14:19 Asia/Kabul
  • نمکی: 80 درصد واکسن‌های کرونا در 10 کشور پیشرفته تزریق شده است
    نمکی: 80 درصد واکسن‌های کرونا در 10 کشور پیشرفته تزریق شده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت: تقریباً 80 درصد واکسن‌های کرونا در 10 کشور پیشرفته تزریق شده است، در حالی که 18 کشور با درآمد پایین و متوسط هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند.

به گزارش رادیو دری، «سعید نمکی» روز دوشنبه در نشست بلند پایه مجمع سیاستگذاری هلسینکی با محوریت تقویت همکاری‌های کشورهای اروپایی، خلیج فارس، مدیترانه شرقی و شمال آفریقا در حوزه پاندمی کووید- 19 اظهار داشت: بیش از 15 ماه است که جهان با کووید- 19 در حال جنگیدن است و در این مدت حدود 135 میلیون نفر در جهان آلوده و حدود سه میلیون نفر نیز جان باختند.

وزیر بهداشت ایران بیان کرد: سلامتی هیچ مرز سیاسی و جغرافیایی نمی شناسد و درد و مشکلات گروهی از مردم در یک طرف جهان با مشکلات افراد در سایر نقاط در هم تنیده است.

نمکی اظهار کرد: پاندمی بیماری کووید- 19 به سرعت جهان را فرا گرفت و درس های زیادی را در سطح ملی، منطقه ای و جهانی به ما آموخت که نشان دهنده عدم آمادگی جامعه جهانی برای مقابله با یک پاندمی بود.

وی افزود: آمادگی جهانی و واکنش سریع باید در راس دستور کار دولت ها و آژانس های بین المللی برای دهه های آینده باشد. رهبری، همبستگی، همکاری بین بخشی، مداخلات مبتنی بر شواهد و هماهنگی بین کشورها ابزارهای لازم برای مدیریت بیماری همه گیر کووید- 19 است.

وزیر بهداشت گفت: تا زمانی که کل جهان ایمن نشده و ویروس در جایی در حال گردش است، خطر جهش و تهدید سلامت کشورهای ایمن شده وجود دارد. در این زمان به خصوص، ما فقط یک راه حل داریم؛ همکاری همه ملت ها برای واکسیناسیون همه و حفظ اقدامات دقیق بهداشت عمومی برای شکست این همه گیری.

نمکی ادامه داد: امروز من با خشنودی اعلام می دارم که با وجود همه محدودیت ها، تحریم های یک جانبه غیرقانونی علیه مردم ایران و مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها، ما موفق به تولید ملی همه نیازها برای مبارزه با کووید- 19 از جمله لوازم حفاظت شخصی، کیت های آزمایش، تجهیزات، دستگاه های پزشکی، داروها و از همه مهمتر شش پلتفرم واکسن کاملاً بومی، چهار قرارداد تولید و تولید مشترک، شدیم و این محصولات بومی در واکسیناسیون انبوه در ماه های آینده استفاده خواهند شد.

کلیدواژه