جدی 24, 1400 11:13 Asia/Kabul
  • نشست مذاکره کنندگان ارشد روسیه و سه کشور اروپایی عضو برجام در وین
    نشست مذاکره کنندگان ارشد روسیه و سه کشور اروپایی عضو برجام در وین

مذاکره کننده ارشد روسیه با انتشار پیامی در توئیتر از برگزاری نشستی با مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی عضو برجام در وین، پایتخت اتریش خبر داد.

به گزارش رادیو دری، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین روز پنج شنبه در پیامی توئیتری نوشت، او و مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در ادامه مذاکرات فشرده دیپلماتیک درباره نحوه اجرای توافقات احتمالی در مذاکراتی برای لغو تحریم‌ ها در پایتخت اتریش رایزنی کردند. 

این در حالی است که رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک و کارشناسی در پانزدهمین روز از مذاکرات وین روز پنجشنبه آغاز شد و کارشناسان ایرانی در نشست   گفت‌وگو با نمایندگان گروه 1+4 و اتحادیه اروپا در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای شرکت کردند.  

جلسات کارشناسی بر اساس توافقی برگزار می شود که در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام صورت گرفت و  در جریان آن نمایندگان کشورهای شرکت کننده در گفت و گوها بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم های غیر قانونی و ظالمانه تاکید کردند.

«علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران عصر پنجشنبه (به وقت محلی وین) در ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک با نمایندگان سه کشور اروپایی پیرامون مسائل مربوط به رفع تحریم‌ها وارد هتل کوبورگ شد تا ابتدا با «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و سپس با نمایندگان سه کشور اروپایی ملاقات کند. 

موضوعات مربوط به رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تعهدات هسته‌ای در دستور کار این جلسات قرار دارد.

دور هشتم مذاکرات وین، از دوشنبه هفته گذشته آغاز شده و گفت‌وگوها در مسیر رو به جلو ولی محتاطانه پیش می‌رود.

جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرده است در صورت حصول توافق در وین ابتدا طرف نقض کننده توافقات برجام باید تحریم‌ها را بردارد و پس از انجام راستی آزمایی، اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام صورت خواهد گرفت.

تهران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

عراقچی: مسائل کلیدی در مذاکرات هسته ای ایران با 4+1 همچنان باقی است

کلیدواژه