رویترز مدعی شد: ایران سطح غنی‌سازی در فردو را افزایش داده است
(last modified 1401-04-19T03:31:08+00:00 )
سرطان 19, 1401 08:01 Asia/Kabul
  • رویترز مدعی شد: ایران سطح غنی‌سازی در فردو را افزایش داده است
    رویترز مدعی شد: ایران سطح غنی‌سازی در فردو را افزایش داده است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران سطح غنی‌سازی در تاسیسات فردو را افزایش داده است.

به گزارش رادیو دری، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده، نوشته است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه راستی‌آزمایی کرد که ایران شروع به تغذیه گاز هگزا فلوراید اورانیوم با غنای ۵ درصد به سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ در فردو کرده است.

در این گزارش آمده است، ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که قصد دارد از این دستگاه ها برای غنی سازی تا خلوص ۲۰ درصد استفاده کند. این میزان، به گزارش رویترز کمتر از خلوص مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی و ۶۰ درصدی است که در تاسیسات دیگر تولید می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این گزارش داده بود که ایران قصد دارد تا با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ در تاسیسات فردو سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد.

وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای گفته بود که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنهاست.

از سوی دیگر، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

آغاز غنی سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای "فُردو" ایران

کلیدواژه