حضور همیشگی مردم در صحنه باعث استحکام نظام در جمهوری اسلامی ایران شده است
(last modified 1403-04-16T12:28:01+00:00 )
سرطان 16, 1403 16:58 Asia/Kabul
  • حضور همیشگی مردم در صحنه باعث استحکام نظام در جمهوری اسلامی ایران شده است

کارشناس و فعال رسانه ای افغان گفت: آنچه باعث استحکام نظام در جمهوری اسلامی ایران شده حضور و مشارکت همیشگی مردم در تمام عرصه ها از جمله انتخابات است.

محمد داود افشار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مردم ایران اسلامی چه در انتخابات، چه در راهپیمایی ها و چه در گردهمایی ها و به صورت کلی هرجایی که لازم بوده در صحنه باشند، حاضر شده اند و این حضور استحکام نظام را تضمین کرده و در انتخابات اخیر هم می تواند دشمنان را که درپی نابودی نظام هستند ناامید کند و موجب استحکام بیشتر نظام شود.

وی یاد آور شد که بسیاری از کشورهای اسلامی به دو شکل اداره می شوند؛ بخش زیادی از آن ها حکومت های استبدادی و خودکامه دارند و نظام های پادشاهی و امارتی بر آن ها حاکم هستند و بخش دیگر هم با الگو گرفتن از نظام سرمایه داری اداره می شوند که هیچ کدام نتوانسته اند الگوی مناسبی از حکومت داری ارایه کنند.

به گفته این کارشناس افغان با تلاش های حضرت امام خمینی (ره) نظامی در ایران روی کار آمد که شعارش پایبندی به آموزه های اسلامی، ارزش های دینی و دفاع از محرومین در دنیا بود و مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود از پایه های اساسی آن است و خلاف برخی حکومت ها از جمله حکومت فعلی در افغانستان، مردم جایگاه اساسی و تعیین کننده در تعیین سرنوشت خود دارند و طی بیش از چهار دهه گذشته انتخابات متعددی در ایران اسلامی برگزار شده است.

افشار عنوان کرد: در انتخابات گرایش های مختلف سیاسی فرصت حضور و قرار دادن خود در معرض آراء مردم پیدا می کنند و طیف های مختلف سیاسی هم توسط مردم انتخاب شده اند و به این ترتیب مردم سالاری دینی در ایران اسلامی نهادینه شده و نظام استحکام پیدا کرده چنانکه در مدت زمان اندکی پس از شهادت شهید رئیسی رئیس جمهور فقید و همراهانش، انتخابات به خوبی برگزار شد و در کمتر از دو ماه رئیس جمهور جدید انتخاب شد.

این کارشناس سیاسی گفت: در عرصه داخلی هم که مردم خواستار بهبود اوضاع در عرصه های مختلف از جمله اقتصاد هستند به جای اینکه درگیری های داخلی ایجاد کنند از راه معقول یعنی مشارکت در انتخابات دیدگاه ها و مطالبات خود را از راه بسیار مسالمت آمیز مطرح می کنند.

افشار با اشاره به وضعیت افغانستان بیان کرد: مقامات حاکم در افغانستان باید درس بزرگی از وضعیت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور همسایه بگیرند، حدود سه سال از حکومت طالبان می گذرد و تا کنون حتی یک کشور حاضر نشده آن ها را به رسمیت بشناسد که تلاش هایی هم برای رفع این مساله می کنند اما می توانند با الگو گیری از جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن باشند که چگونه می توانند ضمن اینکه از ارزش های خود پاسداشت به عمل می آورند، راه کسب مشروعیت بین المللی را طی کنند.

وی اضافه کرد: کسب مشروعیت بین المللی از مسیر کسب مشروعیت داخلی می گذرد و این امکان ندارد مگر اینکه مردم در تعیین سرنوشت خود مشارکت داده شوند و این مشارکت واقعی و معنادار باشد.

 

کلیدواژه