ایران: ننگ ‎کودتای ۲۸ مرداد تا ابد برای آمریکا و انگلیس باقی خواهد ماند
(last modified 1403-05-28T08:13:57+00:00 )
اسد 28, 1403 12:43 Asia/Kabul
  • ایران: ننگ ‎کودتای ۲۸ مرداد تا ابد برای آمریکا و انگلیس باقی خواهد ماند
    ایران: ننگ ‎کودتای ۲۸ مرداد تا ابد برای آمریکا و انگلیس باقی خواهد ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت آمریکا و انگلیس ننگ ابدی سرنگون کردن یک دولت قانونی و دموکراتیک در ایران را با خود خواهند داشت.

به گزارش رادیو دری، در بیست و هشتم مرداد ۱۳۳۲ شماری از نیروهای ارتش رژیم ستم‌شاهی با همکاری آمریکا و انگلیس، با سرنگون کردن دولت محمد مصدق، محمدرضا پهلوی را که از ایران گریخته بود بازگرداندند و بار دیگر به سلطنت نشاندند.

کودتای آمریکایی-انگلیسی اگوست ۱۹۵۳ که به سقوط دولت قانونی وقت ایران (دولت مصدق) منجر شد، یادآور مقطعی حساس از تاریخ سیاسی ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به مناسبت این روز ناصر کنعانی چافی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ننگ براندازی حکومت منتخب مردم ایران در ‎کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ و حمایت سیاسی، امنیتی و نظامی از استبداد، تا ابد بر پیشانی رژیم‌های آمریکا و انگلیس باقی خواهد ماند.

‏کنعانی افزود: برده‌داری، استعمار، کودتاها و دخالت‌های نظامی در دیگر کشورها تنها بخشی از سابقه تاریک و ننگین مداخلات آمریکا و انگلیس در جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نوشت: آمریکا و انگلیس با چنین کارنامه سیاهی، هم اکنون نیز در حال حمایت نامحدود از رژیم جعلی و نژادپرست اسرائیل و ‎نسل‌کشی در ‎باریکه غزه هستند و در عین حال خود را پرچمداران حقوق بشر و دموکراسی می‌دانند!

اعتراف رسمی سیا: حمایت از کودتای 28 مرداد در ایران غیردموکراتیک بود

زمینه ها و پیامدهای کودتای 28 مرداد 1332

کلیدواژه