ایران به دبیرکل سازمان ملل شکایت کرد/ مغایرت اظهارات تیلرسون با اصول حقوق بین الملل
(last modified 1396-03-30T03:52:25+00:00 )
جوزا 30, 1396 08:22 Asia/Kabul
  •  ایران به دبیرکل سازمان ملل شکایت کرد/ مغایرت اظهارات تیلرسون با اصول حقوق بین الملل

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به دبیرکل این سازمان، اظهارات مداخله‌جویانه اخیر وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر تلاش برای هموار کردن راه انتقال قدرت در ایران را گواه روشنی از مداخله جویی واشنگتن دانست و خواستار محکومیت این برخورد از سوی تمام کشورهای جهان شد.

«رکس تیلرسون» Rex Tillerson، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه 24 جوزا در کمیته روابط خارجی سنای این کشور در اظهاراتی خصمانه و خلاف قواعد حقوق بین الملل تاکید کرده بود آمریکا از عناصر داخلی در ایران که بتواند به واشنگتن در انتقال صلح‌آمیز قدرت کمک کند، پشتیبانی خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، «غلامعلی خوشرو» روز دوشنبه در نامه خود به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، این اظهارات خصمانه  وزیر امور خارجه آمریکا را بیانگر طرحی مداخله جویانه و گستاخانه از سوی واشنگتن خواند که با تمامی هنجارها، اصول حقوق بین الملل و نیز متن و روح منشور ملل متحد مغایرت دارد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد همچنین تصریح کرد، این اظهارات تیلرسون نقض صریح قرارداد الجزایر (1981) و دیگر تعهدات معاهداتی آمریکا است که این کشور را متعهد به سیاست عدم مداخله مستقیم یا غیرمستقیم سیاسی یا نظامی در امور داخلی ایران می کند.

خوشرو افزود: نکته جالب این است که این اظهارات تیلرسون درست چند هفته پس از برگزاری انتخابات پرشور ریاست جمهوری و شوراهای شهر در ایران گفته شده است که بیش از 71 درصد مردم ایران در آن شرکت کردند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به این که  مردم ایران بارها ثابت کرده اند که تنها خود برای سرنوشتشان تصمیم می گیرند، تصریح کرد، تلاش های آمریکا برای مداخله جویی در امور داخلی ایران محکوم به شکست است.

 

کلیدواژه