وزیر خارجه بریتانیا از گفتگو با ظریف خبر داد / تاکید «بوریس جانسون» بر پایبندی لندن به «برجام»
(last modified 1396-07-19T04:06:33+00:00 )
میزان 19, 1396 08:36 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه بریتانیا از گفتگو با ظریف خبر داد / تاکید «بوریس جانسون» بر پایبندی لندن به «برجام»

وزیر امور خارجه بریتانیا سه شنبه شب از گفتگو با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

«بوریس جانسون» در توییتی نوشت: «من با ظریف وزیر امور خارجه ایران گفتگو کردم. بریتانیا به برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» متعهد است.

این در حالی است که «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا هم روز سه شنبه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفتگو و بر تعهد کشورش نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» تاکید کرد.

«فدریکا موگرینی» Federica Mogherini مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه دوباره  بر حمایت همه طرف ها از برجام تاکید کرد.

«موگرینی» پیشتر نیز بارها  با تاکید بر این که برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» متعلق به جامعه بین المللی است، از این توافق بین المللی حمایت کرده بود.

همچنین «زیگمار گابریل» وزیر امور خارجه آلمان و «ژان - ایو لودریان»Jean-Yves Le Drian وزیر خارجه فرانسه  در روزهای اخیر بارها بر حفظ برجام تاکید کرده اند.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از ژانویه 2016 اجرایی شده است اما دولت آمریکا به عنوان یکی از اعضای این گروه همواره در اجرای برجام بدعهدی می‌کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا همواره بر خلاف مواضع طرف های دیگر برجام، برنامه جامع اقدام مشترک را توافقی وحشتناک خوانده و خواستار برهم زدن آن است، اما جهان مخالف این اقدام خصمانه رئیس جمهور آمریکا است.

 

کلیدواژه