اسد 15, 1399 07:38 Asia/Kabul

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت لبنان تعداد کشته‌های انفجار بیروت به بیش از 100 تن و تعداد زخمی‌ها به بیش از 4000 تن رسیده است. شورای عالی دفاع در لبنان، به مدت دو هفته در پایتخت لبنان حالت فوق العاده و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رسانه‌های لبنانی، صدای انفجار بزرگی در بیروت شنیده شد.

منابع محلی گفتند انفجار بزرگی در ورودی بیت الوسط بیروت جایی که محل اقامت سعدالحریری نخست وزیر سابق است، رخ داده و صدای آن در مناطق مختلف پایتخت شنیده شد.

پایگاه خبری العهد لبنان گزارش داد این انفجار در داخل کانتینر حاول ماده نیترات در اسکله بندر بیروت رخ داده است.

برخی منابع گفته بودند انفجار در یکی از انبارهای ترقه رخ داده است.

 رسانه ها در اخبار اولیه خود اطلاع دادند این انفجار در مخازن نگهداری مواد در سکوی شماره 12 این بندر رخ داد و اطلاعات مدیر کل امنیت عمومی لبنان حکایت از آن دارد که  آنچه رخ داد  انفجار مواد بسیار قابل اشتعال مانند نیترات بود که از چند سال پیش مصادره و در بخشی از این انبار نگهداری می شد.

به گفته شاهدان حجم این انفجار به حدی بود که صدای آن نه تنها در تمامی شهر بیروت و اطراف آن بلکه تا بقاع و جنوب هم شنیده شد.

بعد از وقوع این انفجار تعداد زیادی آمبولانس و نیروهای آتش نشانی به محل حادثه گسیل شدند در حالی که وزیر بهداشت لبنان از مردم خواست تا برای اهدای خون به بیمارستان ها مراجعه کنند.

استاندار بیروت انفجار در بندر  شهر بیروت را یک «فاجعه ملی» خواند و آن را با انفجار هیروشیما مقایسه کرد.

او در این عین حال خبر داد اولین گروه از آتش نشانانی که برای اطفای حریق اولیه به محل اعزام شدند به کلی ناپدید شده و خبری از آنها نیست.

در همین راستا برخی رسانه‌های لبنان از زخمی شدن همسر ، دختر و شماری از مشاوران حسان دیاب نخست وزیر لبنان در جریان انفجار شامگاه امشب بیروت خبر دادند.

 

کلیدواژه