حوت 03, 1399 14:09 Asia/Kabul
  • نویسنده آمریکایی: بایدن برای پایان جنگ یمن جدی نیست
    نویسنده آمریکایی: بایدن برای پایان جنگ یمن جدی نیست

یک تحلیلگر آمریکایی تاکید کرد: دولت بایدن اگر به دنبال توقف جدی جنگ یمن است، باید فروش سلاح به دولت امارات متحده عربی را نیز متوقف کند.

«ویلیام هارتونج» نویسنده و تحلیلگر آمریکایی در یادداشتی در وبسایت «ریسپانسیبل استیت کرافت» از فروش سلاح به دولت امارات متحده عربی انتقاد کرد و این کشور را یکی از مسئولان فاجعه انسانی در یمن دانست.

هارتونج یادآور شد: بایدن در اولین سخنرانی خود در چهارم فوریه، تعهد داد که هر نوع حمایتی از عملیات تهاجمی در یمن و فروش سلاح به عربستان سعودی را تا مدت نامعلومی متوقف خواهد کرد.

تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد: «با این حال معاملات تسلیحاتی با امارات، افزایش جنایت‌ها و عمیق‌تر شدن جنگ یمن را در پی دارد. اولویت دولت بایدن باید پایان دادن به جنگ‌ها در منطقه غرب آسیا باشد و درست نیست که دولت بایدن صرفا به لغو مجوز‌های فروش سلاح اکتفا کند.»

هارتونج در ادامه قرارداد تسلیحاتی ۲۳ میلیارد دلاری آمریکا و امارات متحده عربی  را بزرگترین قرارداد تسلیحاتی میان دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر این آمریکا تا کنون ۵۹ میلیارد دلار سلاح به امارات فروخته است. از بالگردهای تهاجمی و خودروهای زرهی و دهها هزار بمب‌های نقطه‌زن که همه آن‌ها در جنگ یمن استفاده می‌شود.

مرکز حقوق بشر و توسعه «عین الانسانیه» یمن که مسائل مربوط به جنایت‌های ائتلاف متجاوز را بررسی می‌کند به تازگی در گزارشی اعلام کرد: از آغاز حمله به یمن در مارس 2015(حمل 1394) تاکنون، ۴۳ هزار و ۳۹۷ تَن از غیرنظامیان یمن به شهادت رسیده یا زخمی شده‌اند.

سلاح‌های مورد استفاده ائتلاف متجاوز سعودی در این جنگ نابرابر، از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای غربی تامین شده است.

کلیدواژه