حوت 03, 1400 14:43 Asia/Kabul
  • سوریه و یمن استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختند
    سوریه و یمن استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختند

وزارت خارجه سوریه و کمیته عالی انقلاب یمن از تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه لوهانسک و دونتسک از اوکراین حمایت کردند.

به گزارش رادیو دری؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه دوشنبه شب در سخنرانی برای مردم این کشور، استقلال جمهوری‌های مردمی «دونتسک» و «لوهانسک» را به رسمیت شناخت، موضوعی که بلافاصله با واکنش مختلف دولتمردان اوکراینی و برخی مقام‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد.

با این حال «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه روز سه شنبه گفت: سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره به رسمیت شناختن جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین، نقطه عطفی در تاریخ است.

مقداد افزود: دمشق از تصمیم مسکو برای به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک حمایت می‌کند و با آنها همکاری خواهد کرد.

در همین زمینه «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «دونتسک و لوهانسک را به عنوان دو جمهوری مستقل به رسمیت می‌شناسیم و خواستار خویشتنداری و وارد نشدن به جنگی هستیم که هدف آن، از بین بردن توانمندی‌های روسیه است».

از فوریه 2014 که دولتی غرب گرا در اوکراین روی کار آمد، روس تباران دونتسک و لوهانسک به دلیل احساس تهدید از نزدیکی کی یف به اروپا و آمریکا  خواهان استقلال از اوکراین شدند.

با توجه به پیوندهای وسیع تاریخی، فرهنگی، زبانی و اقتصادی بین این مناطق و روسیه، مسکو از آنها در مقابل تهاجم ارتش اوکراین حمایت کرد.

تاکید ایران بر خویشتنداری در تحولات اوکراین

پوتین دستور ورود ارتش روسیه به دونتسک و لوگانسک را صادر کرد

 

کلیدواژه