قوس 06, 1395 13:34 Asia/Kabul
  • انتقاد انصارالله یمن از سیاستهای آمریکا

سخنگوی جنبش انصار الله یمن تاکید کرد که آمریکایی ها بازی راهبردی برای به آتش کشیدن منطقه انجام می دهند تا زمینه تداوم نفوذ و مداخله جویی هایشان فراهم شود.

 محمد عبدالسلام شامگاه جمعه تصریح کرد که آمریکایی ها برای تداوم بخشیدن به مداخله جویی ها و نفوذ خود و حتی تداوم فروش سلاح های خود در منطقه هستند. محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی انصارالله در مورد نقش منفی آمریکا در بحران یمن نیز گفت که آمریکا خود از کشورهای متجاوز به یمن بوده و نه واسطه‌ ای بین نیروهای یمنی و عربستان .

با نگاهی به عملکرد آمریکا در بحران یمن از جمله کارشکنی های آن در مسیر فعالیتهای سازمان ملل  یمن بیش از پیش نقش منفی آمریکا  در تحولات منطقه  که فعالیتهای سازمان ملل را مختل کرده است ،  آشکار می شود  .     

اقدام ها،اظهارنظرها و واکنش های سازمان ملل و ارکان وابسته به این سازمان درباره بحران یمن بیانگر سردرگمی آشکار آن در این بحران و دنباله روی آن از سیاستهای باج خواهانه آمریکا و عربستان است . این در شرایطی است که از هفته‌های گذشته تا کنون کمتر نامی از «اسماعیل ولد شیخ احمد» به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده یمن به چشم می‌خورد . تحولات یمن بیانگر آن است که  به نحوی حضور وی در این پرونده و حتی در اخبار کاهش پیدا کرده است و بیشتر طرح ها و به اصطلاح نقشه راه مطرح شده از سوی جان کری وزیر خارجه آمریکا در خصوص بحران یمن بوده است .

ناظران سیاسی بر این باورند که کمرنگ شدن حضور اسماعیل ولد شیخ می‌تواند به این معنا باشد که آمریکایی‌ها به صورت علنی و رسمی در صددند پرونده یمن را به دست گرفته و بیش از پیش در آن اعمال نظر مستقیم کنند .

آمریکا نه تنها در مسیر حل سیاسی بحران یمن کارشکنی می کند بلکه در عرصه میدانی نیز با تجهیزعربستان به سلاح های پیشرفته و نیز کشتارجمعی عملا" در جنایات عربستان و مزدوران آل سعود یعنی عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن  در یمن مشارکت دارد .

 آمریکا با تداوم سوء استفاده از شرایط یمن پیگیر سیاستهای مداخله جویانه و تحرکات نظامی مشکوک خود در این کشور است و در این چارچوب چند ماه پیش اخباری مبنی بر اینکه شماری از نیروهای آمریکایی به بهانه مبارزه با عناصر گروه تروریستی القاعده، وارد یمن شدند، منتشر شد . در حالیکه نیروهای ویژه آمریکایی در  سال 2015 یمن را ترک کرده بودند. ادعای مبارزه با تروریسم در یمن، درحالی است که عربستان و امارات از سال گذشته با آغاز حملات گسترده به یمن، حمایت و پشتیبانی از القاعده و داعش را افزایش داده اند و علاوه بر پول، انواع سلاح و مهمات را برای درگیری با نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در اختیار این گروه های تروریستی قرار داده اند.

نکته قابل تامل در خصوص تحولات یمن تداوم سوء استفاده ها و مداخلات آمریکا در امور داخلی این کشور است . در این زمینه سران قبایل و مقام های امنیتی یمن گفته اند که در اثر حملات هوایی  پهپاد های آمریکایی در یمن تا کنون  شمار زیادی کشته شدند . این درحالی است که مقامات آمریکایی تاکید داشته اند که آمریکا به حملات پهپادی  در این کشور ادامه خواهد داد. توطئه آمریکا علیه مردم یمن به نقض حاکمیت این کشور محدود نمانده و جهانیان شاهد توطئه های سیاسی این کشور علیه یمن به منظور دروضعیت نا آرام و بلاتکلیف سیاسی قرار دادن آن هستند .  در چنین شرایطی می توان  دلیل بحران یمن را مخالفتهای آمریکا و عربستان با  واگذاری قدرت به مردم و کمک به مزدورانشان در یمن  جهت دور زدن قیام مردم یمن به منظور به تجزیه کشاندن این کشور دانست . با توجه به چنین اهداف مغرضانه ای است که انصارالله یمن در خصوص تحرکات مشکوک آمریکا در خصوص تحولات منطقه و بویژه یمن هشدار داده است .  

کلیدواژه