جدی 02, 1395 10:53 Asia/Kabul
  •  قطعنامه مجمع عمومی؛ تشدید کننده بحران سوریه

معاون نماینده ایران در سازمان ملل گفت تصویب قطعنامه ضد سوری در مجمع عمومی رویه خطرناک برای قربانی کردن اصول پذیرفته شده حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است.

مجمع عمومی سازمان ملل چهارشنبه‌شب با آراء ضعیف قطعنامه پیشنهادی لیختن‌‌‌شتاین Liechtenstein و قطر ضد سوریه را تصویب کرد. هدف ادعایی این قطعنامه تشکیل سازوکاری برای کمک به تحقیقات درباره جرائم خطرناک رخ داده در سوریه پس از مارس سال 2011 عنوان شده است.

"غلامحسین دهقانی" معاون نماینده ایران در سازمان ملل طی سخنانی در تشریح دلایل مخالفت ایران با این قطعنامه، گفت وظیفه جامعه بین المللی کمک به سوریه در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است، اما تصویب این قطعنامه خلاف این هدف عمل می‌کند.

دهقانی به نقض منشور ملل متحد و حاکمیت ملی سوریه در قطعنامه ضد سوری مجمع عمومی اشاره کرد و افزود اجرای قوانین و پیگیری و مجازات مرتکبان جرایم در حوزه صلاحیت داخلی کشورها بوده و قطعنامه مجمع عمومی بی اعتنایی آشکار به حاکمیت ملی این کشور است.

دهقانی همچنین در تشریح ایرادات سیاسی این قطعنامه هم گفت واقعیات میدانی در سوریه و زمان ارائه آن پس از آزاد سازی حلب از اشغال تروریست‌ها نشان داد هدف قطعنامه مجمع عمومی پیشبرد اغراض سیاسی خاص تحت پوشش عدالت‌خواهی است.

معاون نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد با انتقاد از سیاسی کاری، برخورد گزینشی و اعمال استانداردهای دوگانه برای مقابله با بی‌کیفری گفت قطعنامه مجمع عمومی به ریشه‌های پدیده تروریسم در سوریه نمی‌پردازد و صرفا در خدمت کسانی است که گروه‌های تروریستی در سوریه را شکل داده و تامین مالی کرده‌اند.

 

کلیدواژه