جدی 04, 1395 11:56 Asia/Kabul
  • تصویب قطعنامه ضد شهرک سازی ، تشدید فشارهای جهانی علیه رژیم صهیونیستی

سرانجام پس ازچند سال انتظار برای ابراز واکنش جهانی به ادامه شهرک سازی از سوی رژیم صهیونیستی، شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه‌ 2334 مبنی بر توقف فوری فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی ها را تصویب کرد. این شورا در اقدامی بی سابقه، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی چهار کشور مالزی، ونزوئلا، نیوزلند و سنگال در محکوم کردن شهرک سازی رژیم صهیونیستی و درخواست برای توقف سریع آن را تصویب کرد. این قطعنامه با 14 رأی موافق در مقابل یک رأی ممتنع امریکا تصویب شد.

بر اساس این پیش‌نویس، رژیم صهیونیستی ملزم می شود «فوراً و به‌طور کامل همۀ فعالیت‌های شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ازجمله قدس شرقی را متوقف کند.»در این قطعنامه همچنین تاکید شده است: «شهرک سازی اسرائیل بقای راه حل دو کشوری را به شدت به خطر می‌اندازد و مانعی در برقراری صلح است.»

تصویب این قطعنامه را که در نوع خود در چند سال اخیربی سابقه است ، می توان نتیجه تشدید فشارهای جهانی برای ابراز مخالفت با اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها با ادامه شهرک سازی در اراضی اشغالی 1967 دانست. در عین حال تصویب قطعنامه شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی را می توان به مثابه سیلی محکمی به اسرائیل توصیف کرد.در واقع این فشارها به گونه ای بوده است که نه فقط مصر به عنوان یک کشور عربی که پیمان صلح با رژیم صهیونیستی امضا کرده به عنوان ارائه کننده پیش نویس این قطعنامه مطرح شد، بلکه دیگر کشورها و حتی متحدان غربی اسرائیل مانند کشورهای اروپایی نیز ناچار شدند تا به آن رای مثبت دهند. رأی‌گیری در باره این پیش‌نویس پیشنهادی ابتدا قرار بود از طرف مصری‌ها در محکومیت رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل صورت گیرد، اما با توجه به فشارهای شدید علیه قاهره ، مصر اعلام کرد که این رأی‌‌گیری به تعویق افتاده است. در مقابل ،نیوزلند، ونزوئلا، مالزی و سنگال روز جمعه خواستار پیشبرد روند رأی‌گیری شورای امنیت درباره پیش‌نویس قطعنامه ضدصهیونیستی شدند.

 در این میان موضع آمریکا که با خودداری از وتوی این قطعنامه و دادن رای ممتنع به آن، موجب تصویب این قطعنامه شد ، غیر منتظره بود.در واقع دولت اوباما در 8 سال گذشته همانند دولتهای سابق آمریکا ، هر گونه قطعنامه ضد اسرائیلی را وتو می کرد ، اما اکنون در آخرین ماههای زمامداری اوباما در چرخشی ناگهانی، موضع ممتنع را در رای گیری اخیر شورای امنیت که منجر به تصویب این قطعنامه شد اتخاذ کرد.

برخی تحلیلگران این اقدام اوباما را نشانه اعلان نوعی نارضایتی کاخ سفید از سیاستهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر راستگرای اسرائیل تلقی کردند وبرخی دیگر با توجه به روی کار آمدن قریب الوقوع ترامپ ، این مساله را دارای اهمیت قابل توجهی در روابط واشینگتن و تل آویوتلقی نکرده اند.

یک مقام بلندپایه اسرائیلی، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را به «تبانی علیه اسرائیل» برای تهیه این قطعنامه متهم کرد. بویژه اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیزخواهان وتوی این  قطعنامه از سوی آمریکا شده بود. در عین حال واکنش های سران جمهوری خواهان به این اقدام کاخ سفید که اکنون یک دموکرات در آن ریاست جمهوری را بر عهده دارد، شدید بود .از جمله پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ، رای ممتنع آمریکا به قطعنامه 2334 را شرم آور دانست.

ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب امریکا نیز روز پنج‌شنبه خواستار  وتوی قطعنامۀ شورای امنیت شده بود.از دیدگاه وی ، تصویب این قطعنامه، اسرائیل را در جایگاهی بسیار ضعیف در مذاکرات قرار می‌دهد و بسیار ناعادلانه است. ترامپ به شدت حامی اسرائیل و شهرک سازی ها است و به راحتی می تواند قطعنامه تصویب شده را نادیده انگارد.

اساسا موضع ترامپ درمقایسه با دولت اوباما درباره رژیم صهیونیستی بسیار متفاوت خواهد بود.برغم این مسائل ، می توان با قاطعیت اظهار داشت که تصویب قطعنامه 2334 برغم بسیاری اما و اگرها و نیز این مساله که فاقد ضمانت اجرایی است ، اما از بعد سیاسی دارای پیامی مهم برای سران رژیم صهیونیستی است .این پیام آن است که سیاست ادامه شهرک سازی در اراضی فلسطینی ها به قدری غیرانسانی ، غیر عادلانه و غیر قانونی است که حتی نزدیکترین متحد آن یعنی آمریکا نیز اساسا قادر نبود تا با توجه به موضع واحد جهانی این بار در برابر آن ایستادگی کند و ناچار شد تا با دادن رای ممتنع ، زمینه تصویب آن را فراهم نماید.

کلیدواژه