جدی 17, 1402 17:43 Asia/Kabul

عضو سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داد، جنگ در باریکه غزه سبب قطع عضو هزاران کودک فلسطینی و معلولیت مادام العمر آن‌ها شده است.

به گزارش رادیو دری به نقل از شبکه تلویزیونی "الجزیره" ،«تانیا حاج حسن» متخصص طب اطفال و یکی از اعضای سازمان پزشکان بدون مرز، درباره آثار فاجعه بار جنایت‌های رژیم اشغالگر بر جسم و روان کودکان بی دفاع غزه اعلام کرد، کودکان غزه به خاطر حملات شدید رژیم صهیونیستی با شکستگی سر و جمجمه، سوختگی، قطع عضو، سوختگی، شکستگی و کوری مواجه هستند. 

تانیا حاج حسن با بیان اینکه از آغاز حملات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه در هفتم اکتبر تا کنون، حدود ده هزار کودک به شهادت رسیده اند، افزود، برای روشن شدن مسئله، این وضعیت را باید با جنگ اوکراین مقایسه کرد.

در بازه زمانی سه ماه نخست جنگ اوکراین، سازمان ملل متحد با بیان اینکه زندگی کودکان اوکراینی به حدی نابود شده که از زمان جنگ جهانی دوم دیده نشده است، افزود، در این بازه زمانی، به طور متوسط در هر روز دو کودک اوکراینی کشته شده اند.

این درحالی است که در حال حاضر شمار کودکانی که هر روز در غزه کشته می‌شوند، بیش از یک صد کودک است.

تانیا حاج حسن افزود، این رقم بجز هزاران نفری است که در اندام‌های فوقانی و تحتانی قطع عضو شده اند؛ درنتیجه باید گفت که این کودکان برای ادامه زندگی خود، معلول شده اند.

در گزارش پزشکان بدون مرز آمده است، بیش از 20 هزار کودک، یتیم و حدود 85% از جمعیت غزه حتی برای چندمین بار آواره شده اند.

صددرصد کودکان در فصل زمستان به وسایل گرمایشی قابل اتکاء دسترسی ندارند وناامنی غذایی در غزه مشهود ودسترسی به آب تمیز محدود است.

براساس آمار دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل،بیش از 400 کودک که تعدادی از آنان چند ماهه هستند، هر روز یا جان خود را از دست می دهند یا مجروح می شوند و این علاوه بر دو هزار کودک اهل غزه است که مفقود شده و اکثر آنها هنوز زیر آوار هستند.

این در حالی است که 60 درصد از بیمارستان ها و مراکز درمانی غزه به دلیل کمبود سوخت و تجهیزات پزشکی و همچنین به دلیل حملات رژیم صهیونیستی از کار افتاده اند، آنهم بیمارستانهایی که نه فقط صدها مجروح را در خود جای داده اند بلکه میزبان هزاران خانواده آواره هستند.

این کودک کشی از سوی صهیونیست ها در حالی با جنگ غزه تشدید شده که اقدام رژیم مغایر با قوانین بین المللی به ویژه  ماده 16 کنوانسیون حقوق کودکان است که بر اساس   این ماده، رفتار خشونت آمیز با کودکان ممنوع اعلام شده‌است.

بنابراین انتظار می رود که سازمان‌های موثر بین‌المللی و مدافعان حقوق بشر در عمل نیز به رسالت اصلی خود پایبند باشند و کودکان فلسطینی را قربانی منافع و بازی های سیاسی خود نکنند.

شکنجه ۱۷۰ کودک فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

کلیدواژه