قطره‌هایی که اقیانوس شدند؛ حماسه‌سازی حسین(ع) در اربعین هزار و سیصد و هشتاد و پنجم
(last modified 1403-06-04T08:56:02+00:00 )
سنبله 04, 1403 13:26 Asia/Kabul
  • قطره‌هایی که اقیانوس شدند؛ حماسه‌سازی حسین(ع) در اربعین هزار و سیصد و هشتاد و پنجم
    قطره‌هایی که اقیانوس شدند؛ حماسه‌سازی حسین(ع) در اربعین هزار و سیصد و هشتاد و پنجم

پس از گذشت 1385 سال از اربعین سال 61 هجری، حضور میلیونی عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا در چهلمین روز شهادت سید و سالار شهیدان، از اربعین امسال، حماسه ای شکوهمند ساخت تا جهان بداند که جوشش خون حسین (ع) تا همیشه تاریخ، حماسه ساز است.

به گزارش رادیو دری؛ میلیون ها زائر غبارآلوده و دلسوخته، پس از طی کیلومترها مسیر در گرمای داغ این روزهای عراق، از عصر روز گذشته تا امروز خود را به کربلا رسانده اند تا نام شان را در فهرست زائران اربعین حسینی ثبت کنند.

خیابان های شهر کربلا مملو از حضور زائرانی است که افزون بر شهرهای مختلف عراق، از کشورهای مختلف منطقه و جهان امروز میهمان خوان رحمت حسینی اند؛ زائران پیاده ای که از بیستم ماه محرم از دورترین نقطه عراق در «راس البیشه» در ۶۰۰ کیلومتری جنوب کربلا مراسم پیاده روی اربعین حسینی آغاز کردند، زائران ایرانی که کیلومترها راه را با خودرو تا مرزهای عراق طی کردند و از آنجا پیاده به سمت حرم حسینی به راه افتادند، زائرانی که از اقصی نقاط جهان با هواپیما و خودرو و قطار خود را به عراق رساندند تا به رود خروشان اربعین بپیودند و آنها که از بلندی های هندوکوش و افغانستان و پاکستان طی طریق کردند تا بالاخره به قافله اربعین رسیدند، همه  اینک در کربلای حسین بن علی (ع) در روز اربعین به دریای عاشقان او پیوسته اند.

زائران پیاده اربعین

همزمان با نزدیک شدن به ظهر اربعین، ازدحام جمعیت در خیابان بین الحرمین و اطراف حرم شریف حضرت اباعبدالله (ع) به اوج رسیده است؛ بین الحرمین از سیاهی جمعیت موج می زند و طنین سینه زنی و صدای حزین مرثیه خوانی فضای شهر را آکنده است.

دسته های عزاداری بر سر و سینه زنان، سیل جمعیت حاضر در بین الحرمین را می شکافند تا از حرم اباعبدالله الحسین (ع) خود را به حرم برادرش حضرت ابوالفضل عباس (ع) برسانند.

این در حالی است که بسیاری از زائران از داخل و خارج عراق در روزهای گذشته کوشیدند مراسم زیارت را زودتر به اتمام برسانند تا شهر کربلا در روز اربعین حسینی ظرفیت لازم را برای پذیرش زائران تازه رسیده داشته باشد.

مراسم اربعین در کربلا به رسم هرسال در بین الحرمین و حرمهای مقدس حسینی و عباسی (ع) با قرائت اسارت‌نامه آغاز شد؛ اسارت‌نامه روایت اسارت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بعد از شهادت حسین بن علی (ع) و یاران و برادرانش در ظهر عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که قرائت آن تا نزدیکی نماز ظهر طول می کوشد و سپس زائران بعد از عزاداری و اقامه نماز ظهر و عصر، شهر کربلا را به تدریج به سمت شهر و دیار خود ترک می کنند و اینگونه اربعین با تمام شکوه و جلالش به پایان می رسد.

اربعین امسال با غم و اندوه نشأت گرفته از جنگ غزه که اکنون  یازدهمین ماه خود  را سپری می کند، همراه بود و زائران حسینی با حمل نمادهای فلسطین همچون چفیه و پرچم این کشور، خشم و اندوه خود را از جنایات رژیم صهیونیستی در باریکه غزه، به گوش جهان  رساندند.

عالم سیاه‌پوش دردانه خدا؛ رادیو دری فرا رسیدن اربعین حسینی را تسلیت می‌گوید

 پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در ایران آغاز شده است

کلیدواژه