جدی 27, 1395 22:58 Asia/Kabul
  • مخالفت دادگاه عالی مصر با واگذاری دو جزیره به عربستان

دادگاه عالی مصر روز دوشنبه با صدور حکم نهایی پرونده جنجالی واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی را مختومه و این دو منطقه را بخشی جدایی ناپذیر خاک مصر اعلام کرد .

دو جزیره "تیران" و "صنافیر" در بیش از شش دهه اخیر تحت کنترل مصر بوده است. عربستان مدعی است اسناد مربوط به سعودی بودن جزایر تیران و صنافیر که به دوران عثمانی باز می گردد در دسترس است اما تا کنون سندی در این زمینه ارائه نداده است. علیرغم این پیشینه تاریخی در خصوص تعلق جزایر مذکور به مصر  ، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی در آوریل 2016 سفر پر حاشیه ای به مصر انجام داد. دراین سفر، دولت مصر طی یک توافقنامه ای دو جزیره این کشور با نام های تیران و صنافیر را به عربستان سعودی واگذار کرد. دولت مصر قرار بود در ازای بخشیدن این جزایر به عربستان سعودی ، 20 میلیارد دلار دریافت ‌کند . واگذاری جزایرمذکور واکنش‌و اعتراض‌ بسیاری را در محافل سیاسی و رسانه‌ای مصر برانگیخت و عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهوری مصر به خیانت و فروش اراضی این کشور متهم شد .

اقدامات دولت مصر جهت واگذاری دو جزیره به عربستان ، به نوعی تضعیف جایگاه منطقه ای مصر و پذیرش این ضعف توسط دولت السیسی محسوب شد.  مردم مصر با آگاهی از اینکه جزایر تیران و صنافیر متعلق به کشور آنها است ، از امتیاز عجیبی که ژنرال السیسی به عربستان سعودی داده بود ، خشمگین بودند و با برگزاری تظاهرات بارها مراتب اعتراض خود را به عملکرد ضعیف دولت مصر در  حفاظت از حاکمیت و قلمرو مصر نشان دادند.  بر اساس بند 151 قانون اساسی مصر  کلیه معاهدات مرتبط با حاکمیت کشور باید در همه پرسی به تصویب مردم برسد ، درحالی که  جزایر مصری با زد و بند سیاسی به عربستان واگذارشد . گسترش اعتراضات به بخشهایی از هیات حاکمه از جمله دستگاه قضایی مصر موجب شد صدای اعتراض مردم مصر شنیده شود . رای دادگاه عالی مصر به لغو واگذاری جرایر مصری به عربستان در این چارچوب قابل ارزیابی است . برخی معتقدند  رای دادگاه عالی مصر ، نوعی بازنگری هماهنگ شده میان مقامات مصری درپی فشار افکارعمومی  است . این رای موجب خشم مقامات سعودی و مطرح شدن دور جدید ادعاهای ارضی عربستان علیه مصر شده  است .

اظهارات رئیس مرکز مطالعات راهبردی عربستان در روز دوشنبه در واکنش به رای دادگاه عالی مصر که اعلام کرد کشورش در این باره از دولت مصر به سازمان ملل شکایت خواهد کرد بیانگر تداوم جوسازی های عربستان علیه مصر است . توطئه های  عربستان در قبال مصر ، رژیم آل سعود را به چهره ای منفور نزد مردم مصر تبدیل کرده است و مردم این کشور با حساسیت بیشتری تحرکات آل سعود را علیه مصر رصد خواهند کرد  .   

 

  

 

کلیدواژه