ادامه ماجراجویی استعمار پیر در منطقه خلیج فارس
(last modified 1395-10-27T18:51:34+00:00 )
جدی 27, 1395 23:21 Asia/Kabul
  • ادامه ماجراجویی استعمار پیر در منطقه خلیج فارس

استعمار پیر انگلیس در بازگشت به خلیج فارس و ادامه ماجراجویی در این منطقه ، رزمایش مشترک با امارات متحده عربی در آب های این کشور برگزار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، نیروهای مسلح امارات و انگلیس ، دیروز یکشنبه رزمایشی مشترک موسوم به «خنجر دریا 2017» برگزار کردند . این رزمایش پس از گذشت ده روز از رایزنی‌های نظامی سرلشکر ستاد حمد محمد ثانی الرمیثی، رئیس ستاد نیروهای مسلح امارات، و سر استوارت پیچ، همتای انگلیسی وی، برگزار شد

پیش از این نیز  رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج‌ فارس و انگلیس در نشست ماه دسامبر در منامه، که با حضور ترزا مِی نخست‌وزیر انگلیس برگزار شد، بر ضرورت همکاری راهبردی در زمینه‌های سیاسی، دفاعی، امنیتی و تجاری تأکید کردند.

اکنون با برگزاری رزمایش انگلیس و امارات در آب های امارات، توافق نشست منامه درحال عملی است. هم اکنون انگلیس در بحرین پایگاه نظامی دارد و شماری از کشتی های جنگی این کشور نیز در کشورهای عربی خلیج فارس مستقر هستند. انگلیس همواره در قالب برگزاری رزمایش با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و وعده تامین امنیت شیخ نشین ها ، تسلیحات زیادی به این کشورها فروخته است.    

نخست وزیر انگلیس در نشست منامه مدعی شد بود، ما برای افزایش همکاری با کشورهای حاشیه خلیج فارس در زمینه های امنیتی و دفاعی تلاش می کنیم و امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس، امنیت انگلیس محسوب می شود. ترزا می اهداف تجاری انگلیس در خلیج فارس را پنهان نکرده و با اشاره به اینکه این منطقه خاورمیانه دارای یک سوم نفت جهان و 15 درصد از صادرات گاز است، مدعی شد انگلیس امنیت انرژی را در اختیار دارد. این در حالی است که به رغم اعتراض فعالان حقوق بشر در خصوص روابط لندن با کشورهای عربی ناقض حقوق بشر ، نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد مسائل حقوق بشری رابطه کشورش با شیخ نشین ها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد

تحرکات گسترده لندن در منطقه خلیج فارس نشان می دهد که استعمار پیر در دوره پسا-برگزیت در صدد حضور همه جانبه در این منطقه است تا کماکان از فروش تسلیحات خود به شیخ نشین ها بهره ببرد.

یکی از بهانه های انگلیس برای حضور خلیج فارس تهدید ساختگی ایران است . نخست وزیر انگلیس در نشست منامه گفت که متوجه رفتارهای ایران در منطقه هست و با آنچه اقدامات منطقه‌ای تهاجمی ایران خواند، مقابله خواهد کرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران مخالف حضور بیگانگان از جمله انگلیس در خلیج فارس است و آن را تهدید برای منطقه می داند. تهران معتقد است امنیت خلیج فارس با مشارکت جمعی کشورهای منطقه و بدون حضور بیگانگان تامین می شود.

سابقه سیاست استعماری انگلیس نیز نشان می دهد که این کشور همواره به دنبال تفرقه افکنی در کشورهای دیگر بوده و در حال حاضر نیز جنگ های غرب آسیا نتیجه مداخله جویی ها لندن بوده است.

کشورهای عربی خلیج فارس هیچگاه از جانب همسایه خود ایران تهدید نشده اند و استعمار پیر با تهدید ساختگی در صدد کسب پول نفت این کشورها از طریق فروش تسلیحات و دنبال کردن ماجراجویی های خود در منطقه است. 

 

کلیدواژه