انفعال جامعه بین المللی درباره فاجعه انسانی در یمن
(last modified 1395-11-13T19:21:16+00:00 )
دلو 13, 1395 23:51 Asia/Kabul
  • انفعال جامعه بین المللی درباره فاجعه انسانی در یمن

سازمان ملل درباره امنیت و سلامت شهروندان شهرهای ذوباب و المخا در استان تعز یمن ابراز نگرانی کرد . در این زمینه جیمی مک گولدریک ، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن با صدور بیانیه ای اعلام کرد ، اطلاعات میدانی حاکی است عملیات نظامی در مناطق ساحلی ذوباب و المخا بیشتر اهالی را مجبور به ترک خانه های خود کرده است .

این مقام سازمان ملل گفت  حملات عربستان  به زیر ساخت های حیاتی مانع امداد رسانی وفعالیت های بازرگانی در یمن است و محاصره  شهرهای یمن ، امنیت غذایی را به مخاطره افکنده است . رژیم سعودی با حمایت آمریکا ، از مارس 2015 حملات خود را ضد مردم یمن با هدف بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت آغاز کرد. در این حملات تاکنون ده ها هزار یمنی کشته یا زخمی شده اند و بسیاری از زیر ساخت های این کشور از بین رفته است.

با توجه به کارنامه ضعیف سازمان ملل درحل  بحرانهای  جهانی ، این نهاد  حافظ صلح و امنیت جهانی  تحت تاثیر لابی سعودی ها  با تجاوزگری ها و جنایات آل سعود همراهی نشان داده است .  در چنین فضایی بود که بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل  پس از آنکه اعلام کرد ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در یمن، در لیست سیاه عاملان کشتار کودکان قرار گرفته است  با چرخشی آشکار ، نام  عربستان را  از فهرست  عاملان کشتار کودکان یمنی  خارج کرد . انفعال  سازمان ملل متحد در قبال کشتار حمعی مردم یمن توسط رژیم متجاوز سعودی و مزدورانش در یمن ،  با ماموریت و اهداف سازمان ملل منافات دارد و این سازمان را به شریک تجاوزعربستان به یمن تبدیل کرده است . اقدام ها ، اظهارنظرها و واکنش های سازمان ملل  درباره بحران یمن بیانگر  دنباله روی آن از سیاستهای باج خواهانه آمریکا و عربستان است . 

 سازمان ملل با این روند  کارنامه قابل قبولی از خود در قبال بحران یمن ارائه نداده است و نتوانسته است مانع از جنایات عربستان در یمن شود .  اما در شرایطی که انتقاد ها بیشترمتوجه سازمان ملل است ،مک گلدریک  هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در یمن  نیز بارها اذعان  داشته است که جهان چشم خود را به روی این بحران بسته است. اقدام انفعالی مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل در برابر جنایات رژیم آل سعود موجب شده است که این رژیم متجاوز به پشتوانه حمایتهای همه جانبه آمریکا به جنایاتش علیه مردم ادامه دهد. این درحالی است که سایر مجامع بین المللی و منطقه ای نیز هیچ اقدامی در جهت بازداشتن عربستان از جنایاتش در یمن به عمل نیاورده اند.  تعلل مجامع بین المللی و منطقه ای در برخورد جدی با رژیم آل سعود عملا فرصت لازم را برای این رژیم جهت تداوم جنایاتش علیه مردم یمن  فراهم کرده است.  

کلیدواژه