حوت 04, 1395 19:51 Asia/Kabul
  • پاکستان معدن تروریست و عامل اصلی ناامنی در منطقه است!

مصاحبه با آقای دلجو حسینی؛تحلیلگر مسائل سیاسی

مصاحبه با آقای دلجو حسینی؛تحلیلگر مسائل سیاسی

در این اواخر وزارت امور خارجه‌ افغانستان اعلام کرد فهرست ۳۲ مرکز آموزش تروریستی مستقر در خاک پاکستان را به مقام‌های دولت این کشور ارائه کرده است .

وزارت امور خارجه‌ افغانستان در بیانیه ای اعلام کرده است دراین فهرست نام‌ 85 تن از فرماندهان ارشد  طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از جمله گروه حقانی نیز وجود دارد.

دلجو حسینی کارشناس سیاسی در اینباره گفت:این اولین باری نیست که افغانستان لیست پایگاه ها و مراکز تروریستی در پاکستان را به این کشور داده است اما متأسفانه استراتژی پاکستان بر مبنای ترور و ویرانگری افغانستان ساخته شده است و این کشور به این سادگی دست از افغانستان نخواهد کشید.

وی در افزود:پاکستان تلاش کرده که قبایل مرزی پشتونستان و بلوچستان را نسبت به سایر مناطق این کشور از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در وضعیت عقب افتاده و توسعه نیافته نگه دارد و این موضوع باعث نارضایتی مردم این مناطق به این تبعیض ها شده است.دولت وحکومت پاکستان فکر می کند که با زور و خشونت میتواند آنها را سرکوب کند در صورتیکه اینگونه نیست و آنها تلاش می کنند که قضایا را به داخل افغانستان هم بکشانند و افغانستان را هم به یک پایگاه استراتژیک برای خودشان تبدیل کنند.

کارشناس افغان به حملات اخیرعلیه پاکستان اشاره کرد و افزود: همه می دانند که پاکستان معدن تروریستهاست و رسماً از طالبان،القاعده و داعش حمایت می کند و همه تروریستها محصول دست پاکستان هستند.دولت آمریکا هم اخیراً مواضع سختی در قبال پاکستان اتخاذ کرده ،همچنین کشورهای عربی مانند امارات هم دیگر مانند گذشته به این گروه کمک نمی کنند،اما بعید نیست از منابع خصوصی کسانی باشند که هنوز به این تروریستها کمک رسانی کنند.

وی خاطر نشان کرد:حمله ای که در قندهار صورت گرفت بیشتر بخاطر این بود که در دل کسانی که میخواهند در افغانستان سرمایه گذاری کنند و برای سازندگی افغانستان قدمی بردارند رعب و وحشت ایجاد کنند و آنها را از این کار بازدارند.

این کارشناس افغان درباره حمله تروریستی در سند پاکستان گفت:بعد از انفجاری که در سند صورت گرفت و جنایتی که علیه مردم بیگناه روی داد،پاکستان برای اینکه افکار عمومی را آرام بسازد و برای منحرف ساختن افکار لیستی را تهیه کرده و به دولت افغانستان تحویل داده که در آن نام پایگاههای تروریستی که در این کشور وجود دارند آورده شده است.

آقای دلجو حسینی تروریزم را دشمن مشترک افغانستان و پاکستان دانست و دراین باره گفت:در این شکی نیست که دولت افغانستان همیشه نظرشان این بوده که تروریزم دشمن مشترک هر دو کشور است ولی پاکستان همیشه در این باره فقط حرف میزند و هیچگاه به آن عمل نمی کند.پاکستان از هر وسیله و از هر امکانی علیه کشورهای منطقه استفاده می کند و خط مشی آن این است که از طریق رعب و وحشت و ویرانگری در کشورهای منطقه و خصوصاً افغانستان به اهداف نامشروعی که دارد دست پیدا کند و مسلم است که هیچگاه به اهدافی که دارد نخواهد رسید و این نتیجه اش اینست که این ناامنی ها و رعب و وحشت روز به روز به داخل خاک خودش نفوذ پیدا می کند.

دلجو حسینی ادامه داد:این گروههایی که بنام طالب افغانستان و طالب پاکستان بروز کرده اند همه بازتاب بی عدالتی ها و ستم هایی است که دولت پاکستان نسبت به مردم برخی مناطق مرزی خود روا داشته است و این حملات همه نتیجه قیام این افراد است که امری بسیار منطقی و طبیعی در برابر ستم دولت پاکستان است.

وی افزود:دولتهای پاکستان وافغانستان بارها در رابطه با مبارزه با تروریسم با هم گفتگو داشتند ولی هیچوقت اقدام جدی از سوی پاکستان صورت نگرفته و تمام گفته ها و ادعاهای پاکستان دروغ محض است و این کشور هیچگاه حاضر نیست در خط مشی خود تغییری ایجاد کند  مگر اینکه کشورهای منطقه بخصوص کشورهای اسلامی با هم متحد شوند و به این نتیجه برسند که ملت افغانستان ملتی مظلوم است که مستحق امنیت و آرامش است و پاکستان عامل اصلی و اساسی برهم زدن امنیت افغانستان ،عقب ماندگی و مهاجر شدن بسیاری از مردم این کشور است .

دلجو حسینی در پایان اظهاراتش گفت:کشورهای منطقه باید بدانند تا زمانیکه افغانستان امنیت نداشته باشد امنیت آنها نیز شکننده خواهد بود و باید با یک اجماع جهانی و منطقه ای و تحریم پاکستان این کشور را مجبور کنند که در سیاستها و مواضع خود در قبال تروریستها تغییر ایجاد کند ، امنیت سایر کشورها را به رسمیت بشناسد ، در امور داخلی کشورها دخالت نکند،پایگاههای تروریستی را از سرزمین خود جمع کند و همچنین به مناطق مرزی بین افغانستان و پاکستان توجه ویژه داشته باشد در جهت رشد و توسعه این مناطق قدم بردارد.