حوت 12, 1395 09:30 Asia/Kabul
  •  ظریف: ثبات در عربستان، خواست جمهوری اسلامی ایران است

وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان ثبات در عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «محمد جواد ظریف» روز چهارشنبه با بیان این که بر اساس نگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران، منطقه نیازمند همکاری و همگرایی است تصریح کرد: در یک منطقه ناامن ایران نیز امنیت نخواهد داشت.

ظریف با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا خواهان توقف جنگ در یمن بوده اظهار داشت: جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای پایان این جنگ انجام می دهد اما متاسفانه برخی کشورها به ویژه عربستان سعودی منافع خود را در تنش می‌بینند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: برخی بازیگران منطقه‌ای در چند سال اخیر، با پرونده سازی درباره برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، به دنبال آن بودند که سیاست‌های بسیار مخرب خود را در حمایت از افراط‌‌گرایی و برخی از اقدام‌های ناامن‌ساز در کشورهای منطقه  پنهان کنند.

محمد جواد ظریف افزود: اکنون با توافق هسته ای، پرده‌ای که سیاست‌های مخرب آن ها را پوشانده کنار رفته و نگرانی‌ آن ها آغاز شده است به همین دلیل این کشورها اکنون سیاست تخریبی دیگری را دنبال می‌کنند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: اگر عربستان به هر دلیلی از جمله مسائل داخلی، منطقه‌ای یا بین‌المللی تمایلی به حرکت در مسیر تنش زدایی نداشته باشد هر میزان که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تلاش کند، توفیقی نخواهد داشت.

ظریف همچنین با اشاره به این که نفوذ و قدرت ایران در منطقه باعث ثبات در آن است گفت: هر زمان هریک از همسایگان ما با خطر افراط، ترور و گروه‌های تروریستی مواجه شده است جمهوری اسلامی ایران بدون در نظر گرفتن قومیت، نژاد و مذهب به کمک قربانیان رفته است.

وزیر امور خارجه ایران با چند یادآوری تاریخی از جمله این که ایران نخستین کشوری بود که حمله عراق به کویت را محکوم کرد و نخستین کشوری بود که به یاری مردم عراق در برابر تروریست ها شتافت و همچنین نخستین کشوری بود که در شب کودتای 15 ژوئیه ترکیه با دولت آنکارا همراه بود، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره مخالف ظلم، کودتا و افراط‌گرایی است.

 

کلیدواژه