جوزا 04, 1396 08:14 Asia/Kabul
  • گستاخی آل‌خلیفه برای تبعید شیخ عیسی‌قاسم

رژیم آل‌خلیفه در سایه حمایت‌های عربستان سعودی و آمریکا، گستاخانه به دنبال تبعید شیخ «عیسی قاسم»، روحانی ارشد شیعیان بحرین است؛ موضوعی که در صورت عملی شدن، خشم مردم انقلابی بحرین را دوچندان خواهد کرد.

تحرکات قضایی و سپس نظامی رژیم آل‌خلیفه ضد شیخ «عیسی قاسم» از یکشنبه گذشته وارد فاز جدیدی شده است. پس از اعلام حکم این روحانی مبارز و حمله نظامیان بحرینی و سعودی به منطقه الدراز منامه و محاصره نظامی منزل شیخ عیسی قاسم، آل خلیفه طرح تبعید این روحانی مظلوم را از بحرین در دستور کار خود قرار داده است. 

در همین چارچوب؛ شبکه تلویزیونی لبنانی المیادین چهارشنبه‌شب اعلام کرد: «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق با درخواست بحرین برای تبعید شیخ «عیسی قاسم» از منطقه الدراز به عراق مخالفت کرده است.

به گزارش این شبکه لبنانی؛ چند روز پیش یکی از میانجی‌ها درخواست دولت بحرین برای تبعید شیخ «عیسی قاسم» به نجف‌اشرف را در اختیار «حیدر العبادی» قرار داد،  اما وی با این درخواست مخالفت کرد.

همزمان با تلاش‌های آل خلیفه برای تبعید شیخ عیسی قاسم، اعتراض‌های مردمی در بحرین تشدید شده است و علمای بحرینی در حمایت از این روحانی مبارز، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه را در این کشور روز عزای عمومی اعلام کردند. 

علمای بحرین در بیانیه‌ای ضمن هشدار به اقدامات رژیم آل خلیفه در منطقه الدراز اعلام کردند از زمان یورش نظامیان بحرینی به منزل شیخ عیسی قاسم و قطع ارتباط دیگران با این مرجع دینی، هنوز از سرنوشت او اطلاعی در دست نیست.

شیخ «میثم سلمان» رئیس مرکز حقوق بشر بحرین هم گفت سرنوشت شیخ «عیسی احمد قاسم» برای جهان نامشخص است و این پس از آن بود که ده‌ها نظامی مسلح به افرادی که در خانه او پناه برده بودند حمله کردند و آنان را به وحشت انداختند، بدون آنکه به وضع سلامت، مقام دینی و موقعیت ملی شیخ عیسی قاسم توجه کنند.

به گفته رئیس مرکز حقوق بشر بحرین، منطقه الدراز، محل سکونت شیخ عیسی قاسم از روز سه‌شنبه به طور کامل و به صورت لایه لایه، به محاصره نیروهای امنیتی و سیم‌های خاردار درآمده است. 

پس از حکم دادگاه بحرین مبنی بر یک سال حبس و مصادره اموال «شیخ عیسی قاسم» و تشدید اعتراضات مردمی، نیروهای رژیم آل خلیفه عصر سه‌شنبه به منطقه الدراز، محل زندگی «شیخ عیسی قاسم» حمله کردند که در این حمله، شش نفر کشته، بیش از 200 بحرینی زخمی و حدود 300 نفر بازداشت شدند.

 

کلیدواژه