حمل 30, 1397 10:00 Asia/Kabul
  • افشای اسناد وابستگی بنیانگذار حکومت سعودی به انگلیس

کتابخانه ملی قطر در پایگاه اینترنتی خود با انتشار اسنادی که از کتابخانه انگلیس دریافت کرده است، وابستگی «عبدالعزیر آل سعود» بنیانگذار حکومت عربستان سعودی را به استعمار انگلیس فاش کرد.

به گزارش ایرنا، اطلاعات دریافتی کتابخانه ملی قطر که به تازگی از سوی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور افتتاح شد، علاوه بر مکاتبات، گزارش های اداری، تفاهم نامه ها و دست نوشته های متعلق به موسس حکومت سعودی؛ مکاتبات آل سعود با دفاتر سیاسی انگلیس در بحرین، کویت، جده، نماینده عالی در عراق و مصر، دفتر هند و وزارت امور خارجه انگلیس را هم شامل می شود.

دربار پادشاهی عربستان سعودی در صفحه رسمی خود در توییتر صحت اسناد منتشر شده از سوی «عبدالله العذبه» سردبیر روزنامه قطری «العرب»  را تایید کرده است.

عبدالعزیز بن سعود معروف به ملک عبدالعزیز و ابن سعود، نخستین پادشاه و بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی است.

انگلیس هم اکنون هم در تلاش است تا با عقد قراردادهای تجاری با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، در آستانه خروج از اتحادیه اروپا، از امکان سرمایه گذاری در این کشورها استفاده کند.

انگلیس از زمان تجاوز نظامی عربستان  به یمن در مارس 2015، مجوز فروش تسلیحات به ارزش بیش از سه میلیارد پوند را به این کشور صادر کرده است. 

این قراردادها شامل فروش هواپیما و هواپیماهای بدون سرنشین به ارزش دو میلیارد و 200 میلیون پوند، موشک‌ها و بمب‌ها به ارزش یک میلیارد و 100 میلیون پوند و خودروهای زرهی و تانک‌ها به ارزش 430 هزار پوند می‌شود.

کلیدواژه