میزان 05, 1397 16:00 Asia/Kabul
  •  مزدوران عربستان مانع از ادامه ماموریت سازمان ملل در یمن شدند

افراد وابسته به رئیس جمهوری مستعفی یمن، از حضور و ادامه ماموریت کارشناسان سازمان ملل متحد که وظیفه رصد نقض حقوق بشر را در یمن برعهده دارند، جلوگیری کردند.

به گزارش خبرگزاری سبا یمن؛ افراد وابسته به «عبد ربه منصورهادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن، در بیانیه‌ای با اعلام مخالفت با تمدید ماموریت کارشناسان سازمان ملل در یمن مدعی شدند: اصول حرفه ای، بیطرفی و مبانی قانونی در نتایج به دست آمده کارشناسان سازمان ملل و نیز در گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر، رعایت نشده است.

ممانعت نیروهای وابسته به سعودی‌ها در یمن از تمدید ماموریت کارشناسان سازمان ملل متحد درحالی است که سازمان دیدبان حقوق بشر پیشتر از شورای حقوق بشر خواست که ماموریت این کارشناسان را تمدید کند.

سازمان های حقوق بشری، عربستان سعودی را به ارتکاب جنایت جنگی در یمن متهم کرده اند؛ همچنین، کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش 28 اوت اعلام کردند، ائتلاف به سرکردگی عربستان و امارات مرتکب جنایت جنگی در یمن شده‌اند.

در همین حال؛ اعضای کمیته کارشناسان سازمان ملل در امور یمن نیز اخیراً با ابراز نگرانی از جنایت ها در این کشور، خواستار گسترش تحقیقات درباره جنایت جنگی در یمن شدند.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از چهارده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

کلیدواژه