میزان 28, 1397 09:35 Asia/Kabul
  • عربستان قتل روزنامه‌نگار منتقد را تایید کرد

عربستان‌سعودی سرانجام به‌طور رسمی کشته شدن «جمال‌خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در کنسولگری این کشور در استانبول تایید کرد.

دادستانی عمومی عربستان جمعه‌شب اظهار کرد: تحقیقات اولیه مرگ جمال خاشقجی را درپی مشاجره لفظی در کنسولگری عربستان در استانبول تأیید می‌کند.

دادستانی عمومی عربستان اعلام کرد: تحقیقات درباره مرگ جمال خاشقجی همچنان ادامه دارد و در این پرونده، تاکنون 18 شهروند سعودی بازداشت شده‌اند.

این نوع اعلام برای تایید کشته شدن خاشقجی نشان می‌دهد عربستان‌سعودی در هماهنگی با آمریکا درحال مدیریت پرونده روزنامه‌نگار منتقد سعودی است تا نقش «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی پنهان شود.   

در همین حال؛ همزمان ملک سلمان، شاه عربستان جمعه‌شب دستور تشکیل کمیته وزارتی به ریاست ولیعهد را برای بازبینی در ساختار دستگاه اطلاعات عمومی این کشور صادر کرد.

به دنبال این دستور؛ «احمد العسیری» معاون دستگاه اطلاعات عمومی عربستان و «سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی سعودی از سوی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان از سمت‌های خود برکنار شدند.

پادشاه سعودی همچنین سرتیپ «محمد مریح» معاون اطلاعاتی، سرتیپ «عبدالله بن خلیفه الشایع» معاون امور انسانی و سرتیپ «رشاد المحمادی» مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را از سمت‌های خود برکنار کرد.

پیش از این؛ دو منبع آگاه روز چهارشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی آمریکایی CNN تصریح کردند، سعودی‌ها درحال تهیه گزارش اعتراف به کشته‌شدن «جمال‌خاشقجی»، روزنامه‌نگار سعودی هنگام بازجویی در کنسولگری عربستان در استانبول هستند.

«جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود، 2 اکتبر جاری پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و همان موقع منابع ترک اعلام کردند، وی توسط عوامل وابسته به رژیم آل‌سعود به قتل رسیده است.

در روز ورود جمال خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول و ناپدید شدن وی، منابع خبری گزارش دادند، 15 مقام امنیتی عربستان با هواپیما وارد فرودگاه شهر استانبول شدند و سپس به کنسولگری عربستان در این شهر رفتند و همان روز نیز استانبول ترک کردند.

کلیدواژه