دلو 21, 1397 11:08 Asia/Kabul
  • جمع آوری 70 امضا در پارلمان عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی

"مهدی تقی" عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق روز شنبه اعلام کرد تاکنون 70 نماینده عراقی نامه به جریان انداختن پیش نویس طرح قانونی اخراج نیروهای بیگانه بویژه نظامیان آمریکا از خاک عراق را امضا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر،"مهدی تقی"، تصریح کرد، ستاد مشترک ارتش عراق قرار است طی دو روز آینده گزارشی جامع  درباره تعداد پایگاه های آمریکا و میزان نیروهای مستقر در آن به کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق ارائه کند.

"مهدی تقی" افزود، کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در نظر دارد اگر سرلشکر "عثمان الغانمی"، رئیس ستاد کل ارتش و "عادل عبدالمهدی"، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح، اطلاعات مروبط به نیروهای آمریکایی را در اختیار پارلمان نگذارند، آن دو را استیضاح کند».

نیروهای آمریکایی که در سال 2011 به علت شکست و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک خاک عراق شده بودند در سال 2014 به بهانه مبارزه با داعش در صدر یک ائتلاف به اصطلاح بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

حضور نظامیان آمریکایی در عراق اخیرا تبدیل به یکی از مسائل بحث‌بر‌انگیز در محافل سیاسی این کشور شده است. بسیاری از مردم و گروه های عراقی مخالف حضور نظامیان آمریکایی در عراق هستند.

درخواست ها برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق، در هفته های اخیر به ویژه پس از آن که "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا در جریان تعطیلات سال نو میلادی در سفری اعلام نشده و خارج از عرف وارد پایگاه هوایی "عین الأسد" در استان الانبار غرب عراق شد دوچندان شده است.

این اقدام ترامپ موجب اعتراض و خشم عراقی‌ها شده است.

 

کلیدواژه