حمل 16, 1398 15:02 Asia/Kabul
  •  روسیه خواستار حل دیپلماتیک بحران لیبی شد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ابراز امیدواری کرد، بحران لیبی با راه حل سیاسی و دیپلماتیک حل شود.

به گزارش پارس تودی، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به دستور «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش ملی لیبی برای حمله به طرابلس تاکید کرد: بحران این کشور با مذاکرات سیاسی و دیپلماتیک سر و سامان خواهد گرفت. 

خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی، دیروز پنجشنبه به نظامیان خود دستور حمله نظامی به طرابلس پایتخت لیبی را صادر کرد.

درهمین حال، وزارت کشور دولت وفاق ملی لیبی که از حمایت جامعه جهانی برخوردار است، در طرابلس حالت فوق العاده اعلام کرد و تمامی یگان های امنیتی را برای حفظ امنیت این شهر فراخواند. 

تشدید تحولات امنیتی لیبی درشرایطی است که هفته گذشته چهار نهاد بین المللی، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و اتحادیه آفریقا ابراز امیدواری کرده بودند که کنفرانس ملی لیبی ماه ژوئیه بتواند در ایجاد ثبات در این کشور و تشکیل دوباره دولت و نهادهای دولتی اثر گذار باشد.

به دنبال تشدید بحران در لیبی، منابع خبری از جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بحران این کشور خبر دادند. 

لیبی از زمان سقوط حکومت «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم در سال 2011 و به دنبال آن مداخله آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، دستخوش جنگ و ناآرامی است.

اکنون لیبی دارای دو دولت، پارلمان طبرق با حمایت ارتش ملی به فرماندهی خلیفه حفتر در شرق و دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در طرابلس است که از حمایت جامعه بین الملل برخوردار است.

تحلیگران عقیده دارند که بحران و ناآرامی ها در لیبی بار دیگر براثر مداخله آمریکا و برخی کشورهای عرب منطقه ازجمله رژیم سعودی و امارات تشدید شده است.

کلیدواژه