جوزا 26, 1398 17:43 Asia/Kabul
  • تاکید ژاپن بر لزوم حفظ امنیت کشتیرانی در دریای عمان

وزارت خارجه ژاپن، حفظ امنیت کشتیرانی در دریای عمان را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه ژاپن روز یک شنبه با انتشار بیانیه ای بار دیگر ضمن محکوم کردن حمله به دو نفتکش در دریای عمان، تضمین امنیت کشتیرانی و عبور و مرور نفتکش ها در دریای عمان را خواستار شد.

در بیانیه وزارت خارجه ژاپن آمده است، حراست از امنیت تنگه هرمز برای تامین امنیت انرژی ژاپن، صلح و ثبات منطقه و کل جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

 جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرد، برقراری تامین امنیت منطقه خلیج فارس و دریای عمان برعهده کشورهای منطقه است و به آمریکا اجازه نمی دهد تنگه هرمز (جنوب ایران) را ناامن کند.

در همین زمینه خبرگزاری رسمی ژاپن «کیودو» روز دوشنبه به نقل از مقامات مطلع دولتی این کشوراعلام کرد، مدارک و شواهد آمریکا مبنی بر حمله ایران به نفتکش ها کافی نیست و نباید براساس آن ایران را متهم کرد.

در همین زمینه «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد هم انجام تحقیقات مستقل درباره حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را خواستار شد.

"محمد جواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران حادثه برای دو نفتکش در دریای عمان را مشکوک خوانده و بر طرح پیشنهادی ایران درخصوص تشکیل مجمع گفت وگوی منطقه‌ای تاکید کرده است.

دو کشتی نفتکش حامل محموله های متعلق به ژاپن، روز پنج شنبه در دریای عمان در حادثه ای مشکوک دچار حریق شدند. 

پس از وقوع حادثه برای این دو نفتکش، واحد جست‌وجو و نجات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بلافاصله وارد عمل شد و با نجات پرسنل و خدمه این دو کشتی آنها را جهت ارائه خدمات مناسب و درمانی به بندر جاسک (جنوب ایران) منتقل کرد. 

کلیدواژه