قوس 08, 1398 13:07 Asia/Kabul
  •  سفر اعلام نشده ترامپ به افغانستان

آمریکا در سال 2001 به بهانه حملات 11 سپتامبر، به افغانستان حمله و این کشور را اشغال کرد. "‏دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی و پس از ورود به کاخ سفید قول داده بود که نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد. با این حال، این وعده محقق نشده و نظامیان این کشور، هم چنان حضور پر تعدادی در افغانستان دارند.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه 7 قوس در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، وارد افغانستان شد. این اولین سفر ترامپ به افغانستان است. بنا براعلام کاخ سفید، این سفر با هدف سرکشی به نظامیان آمریکایی به مناسبت عید شکرگزاری صورت گرفت. ترامپ در جریان این سفر در پایگاه نظامیان آمریکایی در "بگرام" که بزرگترین پایگاه این کشور در افغانستان است، حضور یافت. رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نظامیان آمریکایی و سخنرانی کوتاهی گفت، مذاکرات صلح با طالبان را ازسرگرفته، چرا که اعتقاد دارد این گروه خواستار دستیابی به توافق صلح با آمریکاست. ترامپ افزود: «طالبان می‌خواهد توافق کند، حالا خواهیم دید که این توافقی واقعی خواهد بود یا نه. ولی می‌خواهند توافق کنند. طالبان اکنون بر خلاف گذشته با برقراری آتش‌بس موافق است. ما می‌گوییم که باید آتش‌بس باشد، اما آن‌ها می‌گفتند که نمی‌خواهند آتش‌بس کنند. حالا آن‌ها می‌خواهند آتش‌بس کنند. معتقدم که همینطور می‌شود.» رئیس‌جمهور آمریکا در جریان این سفر در پایگاه بگرام  با "اشرف غنی" رئیس‌جمهور افغانستان هم دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار، بار دیگر درباره از سرگیری گفت‌وگوها با طالبان صحبت کرد. ترامپ مدعی شده که طالبان به شدت به دنبال حصول توافق است. وی دو گزینه را یعنی دستیابی به توافق و یا ادامه حضور نظامیان آمریکایی تا زمان دستیابی به یک پیروزی تمام عیار مطرح کرد. 
مذاکرات صلح افغانستان میان آمریکا و طالبان که برای حدود 9 ماه ادامه داشت، در 16 سنبله 1398 به یکباره از سوی دونالد ترامپ پس ازحمله انتحاری طالبان در کابل که به کشته شدن یک نظامی آمریکایی منجر شد متوقف و «منتفی» اعلام شد. پس از آن ترامپ گفت روند صلح با طالبان «مرده است». اگر توافق‌نامه بین آمریکا و طالبان امضا می‌شد، جدول زمانی ۱۶ ماهه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مشخص می‌شد. با این وجود در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی درباره از سرگیری این گفت‌وگوها مطرح شده است. ترامپ در سخنرانی‌اش در پایگاه بگرام همچنین تأیید کرد که قصد دارد تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد. آمریکا در حال حاضر حدود۱۳ تا 14 هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد. 
قبل از این هم مقامات ارشد آمریکایی که به افغانستان سفر کرده بودند اظهاراتی دال بر ادامه حضور نظامی آمریکا در این کشور جنگزده مطرح کرده بودند. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در 28 میزان 1398 در اظهاراتی مدعی شد که آمریکا می‌تواند شمار نیروهایش در افغانستان را به ۸۶۰۰ نفر کاهش دهد، بدون این که این کاهش بر مبارزه علیه تروریسم در این کشور تاثیر بگذارد. با این حال اسپر تاکید کرد که  خروج این نیروها تنها در صورت توافق با طالبان انجام خواهد شد و بخشی از توافقنامه با طالبان خواهد بود. این در حالی است که  طالبان همواره بر خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرده است. به رغم تاکید اسپر درباره کاهش شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از توافق احتمالی با طالبان، این امر به معنای خروج کامل نظامی امریکا از این کشور نخواهد بود. ترامپ در اواخر اوت 2019 اعلام کرد حتی در صورت توافق با طالبان نیز حضورنظامی آمریکا در افغانستان به پایان نخواهد رسید.
مواضع ضد و نقیض ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و موضع اخیر وی مبنی بر ادامه حضور این نظامیان، در وهله نخست حاکی از نامعلوم بودن و ابهام درباره اهداف و اقدامات خارجی دولت آمریکا بوده و در عین حال نشان می دهد که هنوز هم در داخل آمریکا بین رئیس جمهور و ساختار حاکمیتی درخصوص وضعیت حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اختلاف نظر وجود دارد. در حال حاضر نیروهای آمریکایی هم چنان در افغانستان حضور دارند که این مساله نشانه غلبه ساختار حاکمیتی آمریکا بر تصمیمات کاخ سفید  و ادامه حضور این نیروها تا زمانی نامشخص است. هر چند که ترامپ ناچار است برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 آمریکا  بر کسب دستاوردهایی در عرصه خارجی تاکید کند که مسلما خروج نیروهای امریکایی از افغانستان یکی از این موارد خواهد بود./

کلیدواژه