اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رد آن از سوی چند کاندیدا
(last modified 1398-10-02T08:55:33+00:00 )
جدی 02, 1398 13:25 Asia/Kabul
  • اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رد آن از سوی چند کاندیدا
    اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رد آن از سوی چند کاندیدا

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور ، اشرف غنی رییس جمهور این کشور را پیروز این انتخابات اعلام کرد.

بر اساس گزارش کمیسیون مستقل انتخابات  افغانستان اشرف غنی 50,64  و عبدالله عبدالله 39.52 درصد آرا را کسب کرده است.

نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حالی حدود سه ماه پس از برگزاری انتخابات اعلام شد که اختلاف تیم پیروز در این انتخابات با چند تیم دیگر حل نشده باقی مانده است. 

در حالی که تیم ثبات و همگرایی به ریاست عبدالله عبدالله بر ضرورت جداسازی حدود 300 هزار رای شبهناک از سایر آرا تاکید دارد ، کمیسیون مستقل انتخابات نتایج آرا را بدون توجه به این خواسته اعلام کرد. 

این خواسته عبدالله که از حمایت چند کاندیدای دیگر از جمله گلبدالدین حکمتیار و رحمت الله نبیل برخوردار است مورد بی توجهی اصلی ترین نهاد انتخاباتی واقع شد و از همین رو نتیجه انتخابات با واکنش شدید این کاندیداها مواجه شد از جمله تیم عبدالله که اعلام کرد نتایج انتخابات را نخواهد پذیرفت . حزب اسلامی حکمتیارهم اعلام کرد "نتیجه اعلام شده آلوده به تقلب گسترده و مهندسی انتخابات به نفع تیم دولت ساز است".  

 از همین رو این فرایند دموکراتیک یعنی انتخابات که "نه بزرگ" به خشونت و افراطیون بود و انتظار می رفت در مرحله حساس کنونی به آرامش اوضاع افغانستان و تشکیل دولتی قانونمند منجر شود حالا خود در حال تبدیل به چالشی تازه است. 

متهم شدن کمیسیون مستقل انتخابات از سوی چند کاندیدا به زیر پا گذاشتن اصل بی طرفی و نادیده گرفتن واقعیتهای میدانی موضوعی نیست که بتوان از کنار آن راحت گذشت . 

اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رد آن از سوی چند کاندیدا

 

از همین رو در مرحله کنونی آن چه قبل از هر چیز مهم به نظر می رسد از یکسو پایبندی تیم پیروز در انتخابات و سایر تیم ها به در نظر گرفتن قانون و نهادهای قانونی و ثبات و امنیت افغانستان از سویی و شفاف سازی کمیسیون مستقل انتخابات و امادگی نهادهای دیگر از جمله کمیسیون رسیدگی به شکایات برای پاسخگویی درخور به شکایات کاندیداها از سوی دیگر است. 

در چنین اوضاع و احوالی بی طرف ماندن بازیگران خارجی از جمله آمریکا ، اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز مهم است. اگرچه واکنش های اولیه برخی از این بازیگران از جمله سفیر آمریکا در افغانستان نشان می دهد که این طرف ها قبل از هر چیز خواستار حمایت از نتایج کنونی هستند اما واقعیت این است که اثرگذاری مثبت نتیجه انتخابات بر ثبات و امنیت افغانستان مستلزم اقناع همه کاندیداها و پذیرش نتایج آرا از سوی همه طرف هاست .

بنابراین ، در حالی که افغانستان به یکی از فصل های حساس خود وارد شده است انتظار می رود قبل از هر چیز همه طرف ها تلاش کنند تا نتیجه انتخابات بستر ساز تشکیل دولتی مشروع و قانونمند باشد تا کابل بتواند از مرحله کنونی به سلامت عبور کند تا در مراحل بعدی چالشهایی همچون داعش ، تروریسم و موضوع صلح را با موفقیت پشت سر بگذارد در غیر این صورت ممکن است نتیجه انتخابات خود به گرهی دیگر درمیان انبوه گره ها و مشکلات افغانستان تبدیل شود. 

کلیدواژه