جدی 17, 1398 14:39 Asia/Kabul

با ترور سردار سلیمانی منافع امریکا در خاورمیانه شدیداً به خطر می افتد و ترامپ از این اقدام خود پشیمان خواهد شد

استاد دانشگاه در کابل گفت: با ترور سردار سلیمانی منافع امریکا در خاورمیانه شدیداً به خطر می افتد و ترامپ از این اقدام خود پشیمان خواهد شد.

محمد اکرم عظیمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن  تسلیت و تبریک شهادت سردار سلیمانی به ملت و دولت ایران تاکید کرد: این یک اقدام تروریستی و شدیداً محکوم است، بی تردید ترامپ پشیمان خواهد شد و مسلمانان با وحدت و همبستگی خود به یاری خداوند می تواند از کیان و تمامیت ارضی دنیای اسلام دفاع کند و منافع امریکا در خاورمیانه به شدت با خطر مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: افغانستان و ایران دو کشور همسایه و هم زبان هستند که بیشترین مشترکات را در منطقه و جهان باهم دارند و اقدام رئیس جمهور اشرف غنی در رابطه با تماس با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و اعلام اینکه به هیچ کشوری اجازه داده نخواهد شد از خاک افغانستان علیه ایران استفاده کند، اقدامی بجا بود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد که ترور سردار سلیمانی و همراهانش در عراق یک اقدام ناقض تمام قواعد حقوق بین الملل بخصوص اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها و اصل احترام به استقلال و تمامیت ارضی کشورها استبود، عراق یک کشور مستقل، عضو سازمان ملل متحد و در عین حال دوست جمهوری اسلامی ایران است و اقدام ترامپ در تناقض آشکار با تمام قوانین حقوق بین الملل بخصوص این دو اصل تلقی می شود.

عظیمی با اشاره به تصمیم پارلمان عراق برای شکایت از این اقدام ترامپ به شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار کرد: عراق به عنوان یک کشور مستقل حق دارد در این رابطه شکایت کند و اینکه ترامپ تهدید کرده اگر این شکایت ارایه شود عراق را تحریم می کند یک قلدری و پشت پا زدن به تمام قواعد حقوق بین الملل و نقض حاکمیت یک کشور مستقل است.

وی اظهار امیدواری کرد که مسلمانان توفیق پیدا کنند با اتحاد و همبستگی، دشمنان اسلام را برای همیشه از منطقه دور کنند.

 

کلیدواژه