حوت 03, 1398 15:20 Asia/Kabul
  • اجرایی شدن توافق کاهش خشونت در افغانستان
    اجرایی شدن توافق کاهش خشونت در افغانستان

توافق کاهش خشونت در افغانستان از ساعت 24 جمعه اجرایی شد.

«محمد اشرف غنی» جمعه شب گفت: توافق کاهش خشونت در افغانستان بین نظامیان خارجی ، نیروهای افغانستان و گروه طالبان به مدت هفت روز اجرایی می شود.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، آمریکا و طالبان روز 29 فوریه جاری در مراسمی با شرکت ناظران بین المللی یک توافقنامه امضاء خواهند کرد.

سرانجام پس از هفته ها کشمکش بین دولت افغانستان  و آمریکا درباره کاهش خشونت های طالبان در آن کشور ، برای یک هفته این طرح از سوی  واشنگتن، کابل و این گروه  به اجرا درآمد.

موافقت دولت افغانستان با طرح کاهش خشونت ها در این کشور پس از حضور "محمد اشرف غنی" رییس جمهوری افغانستان در اجلاس امنیتی مونیخ و گفت وگوهای مقامات آمربکایی شرکت کننده در این اجلاس از جمله "مایک پمپئو" وزیر خارجه دولت ترامپ با غنی در حاشیه این نشست بین المللی بود.

رییس جمهوری افغانستان تا پیش از حضور در اجلاس مونیخ مخالف طرح کاهش خشونت ها در کشورش بود و تنها بر برقراری آتش بس دائمی و پایان جنگ در افغانستان تاکید داشت.

اجرایی شدن طرح کاهش خشونت ها در افغانستان نشان داد که امریکا توانست محمداشرف غنی را برای موافقت با این طرح متقاعد کند.

البته در داخل افغانستان و در سطح سیاسی تنها طیف اشرف غنی مخالف  طرح کاهش خشونت ها بود و "عبدالله عبدالله" رییس اجرایی کابینه این کشور و دیگر مقامات دولت وحدت ملی و همچنین شماری از سران احزاب و گروه های سیاسی با استقبال از این طرح، آنرا زمینه ای برای دست یابی به توافق نهایی برای آتش بس دائمی و پایان جنگ و خشونت در افغانستان ارزیابی کردند.

باید توجه داشت که منظور از کاهش خشونت در افغانستان که مورد توافق طالبان، دولت این کشور و آمریکا قرار گرفته است، همان آتش بس موقت است که ظاهرا با توجه به حساسیت های طالبان در بکار گیری کلمه آتش بس موقت ، کاهش خشونت ها جایگزین آن شده است.

با وجود آنکه مقرر شده بود طبق این توافق ، خشونت ها در افغانستان برای یک هفته متوقف شود، اما برخی خبرها از نقض این توافق در برخی مناطق این کشور حکایت دارد.

مقامات ولایت بلخ اعلام کرده اند که ساعاتی پس از اعلام اجرایی شدن طرح کاهش خشونت ها در افغانستان، نیروهای طالبان به مراکزی در این ولایت حمله کرده اند.

یکی از چالش های بزرگ پیشروی اجرای طرح کاهش خشونت ها در افغانستان، وجود انشعابات در گروه طالبان است که می تواند حتی توافقنامه احتمالی صلح بین این گروه با دولت آمریکا و افغانستان را به مخاطره اندازد.

سید "انتظار خادم" کارشناس سیاسی می گوید: دولت پاکستان می تواند در اجرای موفق طرح کاهش خشونت ها در افغانستان نقش مهمی ایفا کند.

در سال های اخیر همواره این نگرانی وجود داشت که اگر توافقی احتمالی برای صلح در افغانستان بین طالبان و طرف های درگیر حاصل شود، عدم پایبندی افراد و جریان های جداشده از طالبان  به این توافق، به بازگشت درگیری و خشونت منجر خواهد شد.

کلیدواژه