آمریکا در افغانستان به دنبال صلح نیست و مذاکرات بین الافغانی هم با دخالت آمریکا نتیجه نخواهد داد
(last modified 1399-05-07T05:33:39+00:00 )
اسد 07, 1399 10:03 Asia/Kabul

مسئول مرکز فعالیت های اجتماعی فرهنگی تبیان افغانستان گفت: آمریکا در افغانستان به دنبال صلح نیست و مذاکرات بین الافغانی هم با دخالت آمریکا نتیجه نخواهد داد، آمریکایی ها در سیاست خود در افغانستان شکست خورده اند و در حال حاضر خلیل زاد به دنبال مقصر می گردد و ما دیدیم که ایران را عامل عدم موفیقت خود در مذاکرات صلح قلمداد کرد.

حجت الاسلام سید عیسی حسینی مزاری مسئول مرکز فعالیت های اجتماعی فرهنگی تبیان و کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری توافق سیاسی میان طالبان و آمریکا را شکست خورده دانست و گفت: شخصیت های حقیقی و حقوقی افغانستان تازه دارند به تدریج به حقیقت ماجرا پی می برند که آمریکا از صلح افغانستان در پی چه چیزی است، حالا همه دارند متوجه می شوند که حرکت زلمی خلیل زاد به نفع مردم و منافع افغانستان نیست بلکه یک حرکت آمریکایی است.

وی افزود: شکی نیست که بحث صلح در افغانستان مطرح نیست، چرا که اگر بحث صلح مطرح می بود، باید مردم و دولت افغانستان و تمام شخصیت های حقوقی و حقیقی، احزاب سیاسی و همچنین کشورهای همسایه و منطقه ای افغانستان و مجامع بین المللی، مطابق با راهبرد دولت افغانستان در این مذاکرات نقش می داشتند.

این آگاه امور تصریح کرد: آمریکا به دنبال منافع خود است و منافع این کشور در حال حاضر در افغانستان و منطقه به خطر افتاده است و آمریکا تلاش  تلاش می کند تا خود را از این منجلاب نجات دهد.

حسینی مزاری خاطر نشان ساخت: آمریکایی ها دارند اهداف خود را با نام صلح در افغانستان مطرح می کنند و به گونه ای القا می کنند که گویا می خواهند به افغانستان صلح و امنیت بیاورند، در حالی که اهداف پنهانی در پشت این سناریو وجود دارد.

وی تصریح کرد: البته آمریکایی ها در همین چیزی که با نام صلح دارند به مردم افغانستان القا می کنند شکست خورده اند و در حال حاضر خلیل زاد به دنبال مقصر می گردد و ما دیدیم که ایران را عامل عدم موفیقت خود در مذاکرات صلح قلمداد کرد.

مسئول مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان یادآور شد: آمریکا در حالی ایران را مقصر شکست مذاکرات صلح می داند که ایران در بحث صلح افغانستان و تحولاتی که در داخل این کشور اتفاق می افتد بسیار تاثیر  گذار است و تلاش های ایران در جهت منافع مردم و دولت افغانستان است و به هیچ وجهی نمی توان این گفته آمریکا را پذیرفت که ایران مانع صلح در افغانستان است.

این چهره سیاسی افغانستان در ادامه اظهار داشت: حقیقت ماجرا این است که صلح آمریکا در افغانستان جایگاهی ندارد و از پذیرش برخوردار نیست، نه مقام های دولت افغانستان و نه شخصیت های سیاسی این کشور این حرکت آمریکا را قبول ندارند، چون که هیچ نقشی در این روند ندارند و می دانند که این حرکت آمریکا افغانستان را به صلح نمی رساند.

وی در پایان به مذاکرات بین الافغانی اشاره کرد و افزود: مذاکرات بین الافغانی با توجه به دخالتی که آمریکا در این روند از آغاز داشته و دارد، هیچ مذاکره ای شکل نخواهد گرفت و اگر مذاکره ای هم انجام شود نمایشی خواهد بود و به سود مردم افغانستان تمام نخواهد شد.

کلیدواژه