سنبله 03, 1399 11:53 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: میان طالبان و دولت افغانستان فاصله بسیاری وجود دارد و تا کنون نیز هیچ گونه گفتمان مشترکی نیز ارائه نشده است و این آغاز و نتیجه مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان را در هاله از ابهام قرار داده است و نگرانی های زیادی در این زمینه وجود دارد.

محمد صالح سلجوقی نماینده دور قبل مجلس افغانستان و کارشناس سیاسی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به مذاکرت صلح افغانستان گفت: جنگ افغانستان یک جنگ استخباراتی و نیابتی است که طالبان با حمایت پاکستان بر علیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان وارد جنگ است و در چنین شرایطی چندان نمی توان به گفت و گو های صلح امیدوار بود.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر میان دیدگاه طالبان و دولت افغانستان در حال حاضر فاصله بسیاری وجود دارد و تا کنون نیز هیچ گونه گفتمان مشترکی نیز ارائه نشده است و این چالش ها آغاز و نتیجه مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان را در هاله از ابهام قرار داده است و نگرانی های زیادی در این زمینه وجود دارد.

این عضو سابق مجلس نمایندگان افغانستان ضمن اشاره به آزادی زندانیان طالبان یادآور شد: آمریکا وقتی با طالبان موافقتنامه 14 ماده ای امضا کرد در صدر آن بر آزادی 5 هزار زندانی طالبان تاکید شده بود و این زندانیان پیش پرداخت آن مذاکرات بود و دولت افغانستان آن ها را به قیمت آماده شدن طالبان برای گفت و گو فرمان آزادی آن ها را داد و در واقع به آن ها باج داد.

سلجوقی تصریح کرد: دولت افغانستان به خاطر توافق سیاسی طابان با آمریکا 5 هزار زندانی طالبان را به قیمت خون صد ها هزار سرباز و جوان که به خاطر دستگیری آن ها قربانی شدند، فرمان آزادی آن ها را صادر کرد و این چیزی غیر از باج خواهی به طالبان نخواهد بود.

این کارشناس سیاسی حفظ ارزش ها قانون اساسی فعلی افغانستان را مهم برشمرد و افزود: طالبان تا کنون غیر از این که خواستاری آزادی زندانیان خود شده اند، دیگر خواسته های خود را مطرح نکرده اند، و تا کنون در مورد پذیرش آتش بس و آینده سیاسی افغانستان و حفظ دستارودی های نظام فعلی و ادغام در نظام هیچ واکنشی  نشان نداده اند و با توجه به تفاوت عمیق دیدگاه های دولت افغانستان و طالبان نگرانی جدی در نتایج مثبت این مذاکرات وجود دارد.

وی تصریح کرد: با دید که مذاکرات صلح چه زمانی آغاز خواهد شد و طالبان چه اهداف و خواسته های از این مذاکرات و دولت افغانستان دارند و اگر هر دو طرف به خواسته های خود تاکید کنند، صلح به افغانستان بازنخواهد گشت.

این فعال سیاسی در مورد ترکیب هیات صلح دولت افغانستان نیز گفت: نمایندگان لویه جرگه مشورتی صلح تاکید داشتند که هیات صلح افغانستان ضعیف است، هر چند که بسیاری از اعضای هیات انسان های صادق و با اهداف واحدی هستند.

وی تاکید کرد: هیات صلح افغانستان قدرت و صلاحیت تصمیم گیری ندارد و فقط پیام رسان است و این هیات نمی تواند مذاکرات را به سر انجام برساند، علاوه بر آن ترکیب هیات بر اساس شایسته سالاری نبوده و بیشتر جنبه سیاسی و قومی دارد و اعضای آن ها هم زیاد است و این فقط به خاطر مشارکت سیاسی همه اقوام در هیات است و این نشان می دهد که در داخل نظام نگاه واحدی وجود ندارد.

کلیدواژه