الحاق سامانه های پیشرفته راداری به شبکه پدافندهوایی؛ دستاوردی دیگر از صنعت دفاعی
(last modified 1399-07-16T04:30:47+00:00 )
میزان 16, 1399 09:00 Asia/Kabul
  • الحاق سامانه های پیشرفته راداری به شبکه پدافندهوایی؛ دستاوردی دیگر از صنعت دفاعی
    الحاق سامانه های پیشرفته راداری به شبکه پدافندهوایی؛ دستاوردی دیگر از صنعت دفاعی

جمهوری اسلامی ایران با وجود محدودیت های تحریمی توانسته است بیش از 90 درصد نیازهای دفاعی را خود تامین کند.

ویژگی مهم این توانمندی استفاده از  دانش بومی و تخصصی  در بخش های حساس و کلیدی از جمله سیستم های دفاع هوایی است. در زیرمجموعه توانمندی های دفاع هوایی؛ رادارها نقش مهمی در پشتیبانی و ابتکارعمل در هدایت و کنترل عملیات هوایی  را دارند.
در این عرصه ایران توانسته است به شاخص های قابل توجهی درقدرت دفاع هوایی شامل سیستم های راداری، موشکی و سامانه‌های ارتباطی دست یابد.

درادامه این پیشرفت ها دو سامانه راداری "قدیر" ساخته شده توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه شنبه با حضور امیرسرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ایران و سردار سرتیپ «امیر علی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران به شبکه پدافند راداری ایران الحاق شد.
رادار سه بعدی "قدیر" برای اولین بار در سال 2013 توسط سپاه رونمایی شد و تاکنون هشت سامانه از این نوع رادارها در سراسر ایران نصب و راه‌اندازی شده است.
از ویژگی‌های برجسته رادار "قدیر" پوشش 360 درجه و برد یکهزار کیلومتری است.این رادار قدرت کشف انواع هواپیماهای پنهان‌کارو قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک را دارد.
امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش و فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ایران در حاشیه مراسم الحاق سامانه راداری قدیر به سامانه‌های راداری شبکه پدافند هوایی کشور که در استان یزد (مرکز ایران) انجام شد، گفت: با راه‌اندازی چنین رادارهایی، قدرت کشف و تسلط پدافند هوایی بر همه بخش‌های آسمان ایران افزایش پیدا کرده است.

موفقیت‌های چشمگیر درسامانه‌های بومی نیروهای پدافند هوایی درواقع یک چتر امنیتی را  توسط سامانه‌های بومی پدافندی بر سرتاسر آسمان ایران کشیده شده است که  هر پرنده نظامی را رصد می‌کند.اهمیت این دستاوردها از دو جنبه  قابل توجه است:

نخست؛ نشان دهنده افزایش ظرفیت های دفاعی و بازدارندگی درمقابل تهدید ها و تعرضات احتمالی است.

دوم؛ پاسخی درخور به  تحریم های امریکاست که بویژه در شرایط فعلی  تلاش می کند مانع از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران شود.

متخصصان صنایع دفاعی در سال های اخیر با استفاده از دانش و فناوری بومی به دستاوردهای قابل توجهی درتامین نیازهای دفاعی از جمله سیستم راداری، موشکی و سامانه‌های ارتباطی دست پیدا کرده انددراین زمینه می توان به ساخت انواع سامانه‌های راداری و پدافندی پیشرفته مانند سامانه ۱۵ خرداد و سامانه‌های موشکی و پدافندی صیاد ۲ و ۳ وسامانه "باور ۳۷۳" اشاره کرد. این سامانه های قدرتمند کارآیی خود را بارها نشان داده اند.  

شناسایی پهپاد پیشرفته آمریکایی ازخانواده گلوبال هاوک، "RQ-4 Global Hawk" ؛ درژوئن 2019 و ارسال اطلاعات آن به سامانه سوم خرداد برای انهدام  آن، مهر تأییدی بر توانمندی رادارهای پیشرفته ایرانی است.

بکا واسر (Becca Wasser) کارشناس موسسه امریکایی رند (RAND Corporation‌)  با اشاره به اینکه توان پدافند هوایی ایران می‌تواند چالش جدی برای آمریکا باشد در این زمینه در یاد داشتی نوشت: «سرنگونی پهپهاد آمریکایی نشان داد که ایران یکی از توانایی‌های نظامی جدید خود را در برابر واشنگتن فاش کرده است. اینکه ایران توانسته است در فاصله ۱۸ کیلومتری پهپاد رادار گریز آمریکا را هدف قرار دهد نشان می‌دهد که آن‌ها دارای سیستم‌های پدافند پیشرفته‌ای هستند.»

این دستاوردها یک پیام مهم دارد و آن اینکه ایران نه تنها با تحریم آمریکا در پیشرفت صنعت دفاعی خود متوقف نشده است بلکه برای رسیدن به خودکفایی نظامی و استقلال امنیتی خود، معطل رفع تحریم ها نمی‌شود.

کلیدواژه