قوس 09, 1399 11:54 Asia/Kabul

کارشناس افغان گفت: ساختار کنونی مجلس افغانستان باید تغیر کند، از چنین مجلسی نباید انتظار نظارت بر عملکرد حکومت را داشت، سهم دادن به احزاب سیاسی می‌تواند کارآمدی مجلس را بیشتر سازد و تا زمانی که فراکسیون های حزبی در مجلس شکل نگیرد ما کار موثری نمی توانیم انجام دهیم.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار رئیس مجلس نمایندگان افغانستان با محمد اشرف غنی گفت: در اوج تنش ها میان دولت و مجلس افغانستان، رئیس و شماری از اعضای این مجلس با رئیس جمهور افغانستان دیدار کردند که در نتیجه این دیدار مجلس افغانستان پذیرفت که روند رای اعتماد به پارلمان را که به خاطر اظهارات امرالله صالح معاون دوم اشرف غنی متوقف شده بود از سر بگیرد.

وی افزود: آنگونه که مردم انتظار داشتند پارلمان نتوانسته است استقلال عمل داشته باشد و تحت تاثیر حکومت است و اشرف غنی در امور مجلس دخالت می کند و گاهی هم حکومت به روش های مختلف به نمایندگان فشار وارد می کند و یا آن ها را تطمیع می کند که خواسته های دولت را بپذیرند.

این کارشناس سیاسی عنوان داشت: حضور رئیس مجلس نمایندگان در ارگ ریاست جمهوری و ملاقات با اشرف غنی و توافقاتی که در این زمینه میان مجلس و دولت صورت گرفت نشان از آن دارد که نمایندگان خواست دولت را برای دادن رای اعتماد به نامزد وزیران پذیرفته اند.

دره ای اظهار داشت: عملکرد مجلس افغانستان در گذشته و حال همواره مورد انتقاد بوده است، ضعف مدیریت در تنش‌های مجلس، فساد و عدم توانایی در نظارت بر عملکرد حکومت از موارد مهمی بوده است که همواره انتقاد های زیادی را متوجه مجلس افغانستان کرده است.

وی ادامه داد: ساختار کنونی مجلس افغانستان باید تغیر کند و با چنین روندی که در حال حاضر وجود دارد نمی توان از چنین مجلسی انتظار نظارت به عملکرد دولت افغانستان را داشت.

عبدالسمیع دره ای تصریح کرد: تغییر در نظام انتخابات و ساختار مجلس و سهم دادن به احزاب سیاسی می‌تواند کارآمدی مجلس را بیشتر سازد و در حال حاضر هر کسی یا به زور پول یا دامن زدن به مسائل قومی می خواهد در مجلس تاثیر گذار باشد و تا زمانی که فراکسیون های حزبی در مجلس شکل نگیرد ما کار موثری نمی توانیم انجام دهیم و فساد همچنان حاکم است.

وی در مورد اختلاف دولت و مجلس افغانستان پیرامون مذاکرات صلح گفت: ما در بحث صلح یک صدای مشترک از دولت و مجلس نمی شنویم و هم نوایی در دورن حکومت بخصوص در مجلس وجود ندارد.

 

لازم به یادآوری است که در اوج تنش میان دولت و مجلس افغانستان، رئیس و شماری از اعضای این مجلس با اشرف غنی دیدار کردند.

ارگ ریاست جمهوری اعلام کرد که در این دیدار در رابطه با هماهنگی میان دولت و قوه مقننه صحبت شده‌ و به منظور هماهنگی بیشتر روی شماری از مکانیزم‌ها، توافق صورت گرفته است.

اشرف غنی گفت که مجلس نمایندگان به عنوان نهاد تکمیل کننده قانون اساسی افغانستان، برای نظام جمهوری اهمیت خاص دارد و به همین منظور باید هماهنگی با این قوه افزایش یابد.

گفتنی است که اظهارات اخیر امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان علیه برخی از نمایندگان مجلس، منجر به تنش میان مجلس و دولت شده بود.

صالح در نشست ژنو، اعضای مجلس نمایندگان را به فساد متهم کرد و خواستار لغو مصونیت قضایی آنان شد.

این اتهام، خشم نمایندگان مجلس را برانگیخت و آنان روند رای‌دهی به اعضای کابینه را متوقف کردند و خواستار استعفای صالح شدند.

 

کلیدواژه