جدی 24, 1399 15:22 Asia/Kabul

هدف حضور نیروهای امریکایی در افغانستان تامین امنیت این کشور نیست بلکه اهداف سیاستمداران امریکایی را در افغانستان و منطقه دنبال و تامین می کنند

کارشناس سیاسی و رسانه ای افغان گفت: هدف حضور نیروهای امریکایی در افغانستان تامین امنیت این کشور نیست بلکه این نیروها اهداف سیاستمداران امریکایی را در افغانستان و منطقه دنبال و تامین می کنند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با ادامه روند کاهشی نیروهای امریکایی در افغانستان تا 2500 نفر و اختلاف نظرات مقامات امریکایی در زمینه ادامه یا توقف این روند اظهار داشت: امریکا سیاست های خاص خود را در کشورهایی مانند افغانستان دارد، نفوذ خود را در این کشورها دارد و به نظر نمی رسد که خروج نیروهای امریکایی تاثیر خاصی در نفوذ و سیاست هایش در افغانستان ایجاد کند.

وی افزود: امریکا اصولاً برنامه ای برای تامین امنیت افغانستان ندارد زیرا اگر اینطور بود در زمان بسیار اندکی قادر به این کار بود چنانکه در بدو ورود به افغانستان در سال 2001 این کشور را از وجود طالبان پاکسازی کرد و دولت جدید روی کار آورد.

این استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل عنوان کرد: بنا به عقیده بسیاری در افغانستان، امریکا، هم از نیروهای افغان حمایت و پشتیبانی می کند و هم از نیروهای طالبان، به گونه ای که بر اساس منافع خود هر دو طرف را پشتیبانی و مدیریت می کند، البته ممکن است کشورهای دیگری هم بر طالبان نفوذ داشته باشند که چندان تعیین کننده نیستند.

فانوس اظهار کرد: از سوی دیگر به نظر می رسد که کشورهای قدرتمند مانند امریکا، روسیه و چین در افغانستان به نوعی بر سر منافع خود کنار آمده اند، نیروهای امریکایی در افغانستان هم ممکن است اهدافی غیر از تامین امنیت این کشور و یا محافظت از دولت آن را دنبال کنند. حضور آن ها هم در افغانستان به احتمال زیاد برنامه ای مقطعی بوده چنانکه نیروهای شوروی برای چند سال در افغانستان حضور داشتند و خارج شدند اما نفوذشان روی برخی گروه ها ادامه پیدا کرد.

وی تصریح کرد: امریکایی ها هم امروز در دولت افغانستان و بر تعدادی از گروه های تاثیرگذار دیگر نفوذ دارند. به هر صورت امریکایی ها تعدادی از نیروهای خود را در افغانستان کاهش می دهند و تعدادی را هم نگه می دارند و تغییر خاصی در سیاست امریکا در افغانستان و منطقه ایجاد نخواهد شد.

به گفته فانوس اکنون هم امریکایی ها بسیاری از افراد را در دولت افغانستان و نیز گروه های این کشور، در رده های بالا مدیریت می کنند، در رده های پایین اما شعارهایی مطرح می شود که به بهانه آزادی بیان کسی کاری به کار آن ها ندارد اما آزادی بیان هم زمانی که کارآیی نداشته باشد مفید نیست.

این کارشناس افغان ادامه داد: همیشه از ناامنی، نقض حقوق بشر، جنایت و فساد در افغانستان صحبت می شود اما این مشکلات همچنان ادامه دارد به این معنا که صحبت و بیان مشکلات هیچ تاثیری در رفع آن ها ندارد.

وی اضافه کرد: سربازان امریکایی هم برای رفع مشکلات و تامین امنیت در افغانستان حضور ندارند، با توزیع پول تعداد زیادی از شخصیت ها را مشغول کرده اند و خودشان به کارهای دیگری مشغولند و اهداف منطقه ای بزرگان خود را پیگیری و تامین می کنند.

 

کلیدواژه