جدی 27, 1399 12:43 Asia/Kabul
  • نمایش قدرت موشکی و عملیات پهپادی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی
    نمایش قدرت موشکی و عملیات پهپادی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی

تهدید نظامی  و ایجاد  نا امنی ، از ابتدای پیروزی انقلاب به  عنوان یکی از گزینه های راهبردی دشمنان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی مطرح بوده است .

این تهدیدها با عبورایران از دوران جنگ تحمیلی و شکست دشمنان طی 8 سال دفاع مقدس به سطح پیچیده تری ارتقاء یافت و بطور همزمان تحریم های بلند مدت تسلیحاتی با هدف تضعیف قدرت نظامی و افزایش آسیب پذیری ایران در مقابل تهدیدها به اجرا در آمد   .

بدیهی است که در مقابل این سیاست ، تنها گزینه منطقی برای حفظ امنیت کشور تکیه بر ظرفیت های درونی و قوی شدن در مقابل تهدید ها است .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا ، در بخشی از  سخنانشان  به مناسبت سالروز قیام تاریخی 19 ماه جدی 58 مردم قم ؛ با تاکید بر اهمیت  مولفه های اقتدار و امنیت با یادآوری تجربه تلخ ناتوانی کشوردرمقابل حملات هوایی صدام، خاطرنشان کردند: ایران آن روزها در مقابل موشک باران و بمباران تهران و شهرهای مختلف ناتوان و بی‌دفاع بود و جمهوری اسلامی حق نداشت کشور را در آن شرایط نگه دارد.
براین اساس  یکی از بخش مهم دفاعی ایران برخورداری ازتوان دفاع موشکی است که از اهمیت راهبردی و استراتژیک در بحث بازدارنگی برخوردار است . 

بخشی از توانایی ایران در عرصه موشکی روز جمعه /26 جدی /در مرحله نخست رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۵، با اجرای عملیات ترکیبی موشکی و پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران به نمایش گذاشته شد .

سردار سرلشکر «حسین سلامی» ، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری این رزمایش  تصریح کرد : پیام این رزمایش اقتدار و اراده مصمم جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از حاکمیت ملی، صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارزش‌ها برابر دشمنان اسلام و ایران است.

جمهوری اسلامی ایران طی فرآیندی دانش بنیان با طراحی و ساخت موشک های بالستیک ، گام های بلندی درمسیر دستیابی به قدرت بازدارندگی  نظامی  برداشته است.

فتح الله کلانتری ؛استاد دانشگاه  و تحلیلگر مسایل نظامی ، بازدارندگی را دارای سه رکن دانسته و معتقد است ؛ نخستین رکن بازدارندگی، قدرت سازی است. رکن دوم قدرت‌افزایی و سومین رکن آن نیز قدرت‌افکنی است.

ازاین دیدگاه قدرت موشکی ایران "رکن قدرت‌سازی بازدارندگی " محسوب می شود.
نشریه آمریکایی "نشنال‌اینترست " در ارزیابی توانمندی موشکی  ایران به این نکته اذعان دارد که  ایران عدم توازن قبلی در برابر توان نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه را به‌هم زده است. اکنون با قطعیت می توان  گفت که معادله استراتژیک متعارف به نفع ایران تغییر کرده است.

دقیقا" به همین علت امریکا ،اروپا و شرکای منطقه‌ای انها به‌ شدت بدنبال تحت فشار گذاشتن ایران برای محدود سازی توان موشکی هستند و تلاش کردند با نقض برجام ،بزعم خود با تحمیل شرایط جدید ؛ موضوع  قدرت موشکی ایران را به پای میز مذاکره بکشانند؛هدفی که هرگز و تحت هیچ شرایطی محقق نخواهد شد .

ظرفیت موشکی ایران  نشانه  برخورداری از قدرت  بازدارندگی نظامی ، دفاعی و تهاجمی موثر، برای منصرف کردن دشمن از تهاجم است. همانگونه که سردار سرتیپ پاسدار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوا فضای سپاه انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۵ ،تاکید کرد : در مرحله اول رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۵ با ترکیب قابلیت های جدید موشکی و عملیات پهپادی و استفاده از فناوری هوش مصنوعی، قدرت جدیدی در این نیرو متولد شد.

اهمیت این سطح از توانمندی نظامی که در نتیجه  تحقیق و توسعه همراه با فناوری دانش بنیان در صنعت دفاعی  حاصل شده است ؛ قطعا" در محاسبات دشمن نقش تعیین کننده ای دارد .

 

کلیدواژه