ثور 15, 1400 12:01 Asia/Kabul

قدس شریف هم به دلیل تاریخی و هم به دلیل معنوی و اعتقادی متعلق به مسلمانان و از مراکز مهم جهان اسلام است

مشاور رئیس جمهور پیشین افغانستان تاکید کرد: قدس شریف هم به دلیل تاریخی و هم به دلیل معنوی و اعتقادی متعلق به مسلمانان و از مراکز مهم جهان اسلام است.

داکتر محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در آستانه فرا رسیدن روز جهانی قدس گفت: قدس سرزمین وحی و مکان عروج پیامبر گرامی اسلام به عالم بالا و از سرزمین هایی است که در صدر اسلام به وسیله مسلمانان فتح شد و مقبره صدها پیامبر آسمانی در آن وجود دارد.

وی افزود: چنین سرزمینی با چنین ویژگی هایی که قبله اول مسلمین بوده و متعلق به جهان اسلام است توسط اسرائیل غاصب با توطئه های آشکار و پنهان غصب شده است از همین رو حضرت امام خمینی (ره) حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و زمانی که در نجف اشرف حضور داشتند برای آزادی قدس تلاش می کردند، وجوهاتی را برای مجاهدین فلسطینی اختصاص می دادند و حامی و پشتیبان ملت فلسطین برای آزاد سازی قدس بودند.

به گفته این کارشناس سیاسی-فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم امام خمینی (ره) جمعه آخر ماه مبارک رمضان هر سال را به عنوان روز قدس نامگذاری کردند و از آن زمان تا کنون هر ساله این روز گرامی داشته شده و ندای آزادی قدس شریف در سراسر جهان طنین انداز می شود و پیام امید بخش برای نجات فلسطین و قدس صادر می شود. مسلمانان هر ساله برای دستیابی به آرمان آزادی قدس شریف از طریق راهپیمایی ها، اجلاس ها و کنفرانس های حضوری و مجازی به میدان آمده اند و این روند تا آزادی قدس شریف ادامه خواهد داشت.

عصمت اللهی یاد آور شد: پس از اشغال قدس، رسانه های شرقی و غربی مساله قدس را به حاشیه رانده بودند اما اقدام حضرت امام خمینی (ره) در خصوص نامگذاری روز قدس، بار دیگر قدس شریف را در کانون توجه جهانی قرار داد و نجات قدس و استقلال آن به شعار اصلی امت اسلامی تبدیل شده و استراتژی به حاشیه بردن قدس با بن بست مواجه شد.

این کارشناس حوزه ارتباطات با اشاره به شیوع ویروس کرونا که باعث محدودیت هایی در تجمعات و جلسات حضوری شده عنوان کرد: در چنین شرایطی بهترین راه برگزاری مراسم روز جهانی قدس، برگزاری مراسم از طریق فضاهای مجازی، وبینارها، ارایه مقالات، بارگذاری مطالب روی سایت ها و بصورت کلی استفاده از وسایل ارتباط جمعی و تکنولوژی در این زمینه است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب بار دیگر می توان اتحاد و همبستگی جهان اسلام را با مساله قدس و آزادی فلسطین پیوند زد و قلب امام زمان و روح شهدایی را که به خاطر آزادی قدس شریف آسمانی شدند شاد کرد.

 

کلیدواژه