حضور پایگاه های نظامی آمریکا در پاکستان برای این کشور نگران کننده است
(last modified 1400-03-16T09:01:37+00:00 )
جوزا 16, 1400 13:31 Asia/Kabul

استاد دانشگاه و کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: اگر آمریکا بخواهد پایگاه های خود را از افغانستان به پاکستان منتقل کند با واکنش گروهای همچون طالبان مواجه خواهد شد و این برای پاکستان نگران کننده است چون می داند که پایگاه اصلی طالبان در پاکستان است.

عزیز احمد فانوس استاد دانشگاه و کارشناس افغان در امور سیاسی افغان گفت: آمریکا می خواهد از افغانستان پایگاه های نظامی خود را به پاکستان منتقل کند و عمران خان نخست وزیر این کشور نگران است که با ایجاد پایگاه آمریکا در پاکستان در این کشور جنگ های داخلی شدت پیدا کند.

وی تصریح کرد: طالبان در حال حاضر حضور برجسته ای در پاکستان دارند، و مدارس دینی این گروه در پاکستان قرار دارد و اگر آمریکا بخواهد پایگاه های خود را به این کشور منتقل کند با واکنش گروهای همچون طالبان مواجه خواهد شد و این برای پاکستان نگران کننده است چون می داند که پایگاه اصلی طالبان در پاکستان است.

فانوس بیان داشت: حضور پایگاه های آمریکا در پاکستان از نگاه بین المللی هم برای پاکستان نگرانی های در پی دارد و چین به عنوان متحد پاکستان راضی به حضور آمریکا در پاکستان نیست.

استاد دانشگاه کابل اظهار داشت: پاکستان فکر می کرد، که طالبان بتوانند به زودی امارت خود را در افغانستان احیا کنند و لذا الان متوجه شده است که چنین چیزی شاید امکان پذیر نباشد و امکان دارد در افغانستان یک حکومت که منافع روسیه، چین، آمریکا و کشورهای همسایه و منطقه را تامین کند بوجود بیاید و این برای پاکستان خطر ناک است.

این کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: انگلیس به عنوان ایجاد کننده کشور پاکستان مایل است تا آمریکا، در پاکستان پایگاه داشته باشد چون منافع این کشور و سایر دولت های غربی در منطقه و جهان توسط آمریکا تامین می شود.

وی بیان داشت: انگلیس به عنوان متحد آمریکا اوضاع و احوال افغانستان را می داند و متوجه شده است که حضور آمریکا در افغانستان به سود غربی ها و آمریکا نیست و انگلیس می خواهد که منافع آمریکا و غربی از طریق پاکستان تامین شود و به هر قیمتی که شده است می خواهند عمران خان را متقاعد کنند تا با ایجاد پایگاه های نظامی آمریکا در پاکستان موافقت کند.

لازم به ذکر است که چند روز قبل سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نسبت به گانه زنی های  مطرح شده در خصوص ایجاد پایگاه نظامی آمریکا در پاکستان گفت:هیچ پایگاه نظامی یا هوایی آمریکا در پاکستان وجود ندارد و چنین پیشنهادی نیز پیش بینی نشده است.

«زاهد حفیظ چودری» تاکید کرد: هرگونه حدس و گمان در این مورد بی اساس و غیرمسئولانه بود و باید از آن اجتناب شود.

پیش از این نیز وزیر امور خارجه پاکستان اواخر اردیبهشت ماه امسال با اذعان به تداوم فراز و نشیب در روابط این کشور با ایالات متحده، گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره ارائه هرگونه پایگاه در پاکستان به آمریکایی‌ها پس از خروج آنان از افغانستان واقعیت ندارد.

آخرین پایگاه نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان در تیر ماه ۱۳۹۱ تعطیل و دولت اسلام‌آباد دستور تخلیه آن را صادر کرد. حمله مرگبار نوامبر سال ۲۰۱۱ بالگردھای ناتو به پست مرزی ارتش پاکستان در نوار مرزی با افغانستان و جان باختن دستکم ۲۴ نظامی پاکستانی خشم رهبران سیاسی و نظامی این کشور را برانگیخت و در واکنش به آن اسلام آباد،  پایگاه هوایی "شمسی" در ایالت بلوچستان را از وجود نیروهای آمریکایی خالی کرد.

 

کلیدواژه