شکایت از عملکرد پاکستان و اخذ تضمین ادامه همکاری ها؛ دلایل سفر مقامات افغان به امریکا
(last modified 1400-04-05T06:49:05+00:00 )
سرطان 05, 1400 11:19 Asia/Kabul

هدف سفر مقامات عالیرتبه افغانستان به امریکا شکایت از پاکستان به خاطر حمایت از طالبان برای گسترش دامنه جنگ و گرفتن تضمین از امریکا برای ادامه همکاری ها است

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: هدف سفر مقامات عالیرتبه افغانستان به امریکا شکایت از پاکستان به خاطر حمایت از طالبان برای گسترش دامنه جنگ و گرفتن تضمین از امریکا برای ادامه همکاری ها است.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی و هیات همراهشان به امریکا و دیدارشان با جو بایدن رئیس جمهوری و دیگر مقامات امریکایی، اظهار داشت: شرایط جدید امنیتی به وجود آمده در افغانستان، بی میلی پاکستان برای شرکت در تضمین روند گفت و گوهای صلح و بی علاقه بودن طالبان به مذاکره و ترک میز گفت و گو از سوی این گروه سبب شد که رهبری سیاسی افغانستان بخواهد واقعیت ها را برای جو بایدن رئیس جمهوری امریکا تشریح کند.

وی افزود: مقامات افغان همچنان می خواهند او را از تبعات خروج غیر مسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان آگاه کنند و خواستار ادامه کمک های بین المللی بر اساس پیمان امنیتی افغانستان و امریکا پس از خروج نیروهای خارجی شوند.

به گفته این کارشناس سیاسی پس از آغاز خروج نیروهای امریکایی از افغانستان که به شدت ادامه دارد طالبان در میدان جنگ احساس پیروزی کردند و با روحیه و انگیزه به سوی مراکز شهرها حرکت کردند و این در حالی است که منازعه ای که در افغانستان پس از سال 2001 به وجود آمد به خاطر وجود نیروهای  خارجی در این کشور بود  اما اکنون با خروج نیروهای خارجی از افغانستان جنگ شدت گرفته تا حدی که خطر سقوط شهرهای بزرگ هم وجود دارد و این سبب نگرانی رهبران سیاسی افغانستان شده است.

سلجوقی عنوان کرد: رهبران سیاسی افغان برای تشریح عینی و واقع بینانه اوضاع امنیتی افغانستان، نگرانی ها از خطر فروپاشی شهرها و مشکلاتی که ممکن است افغانستان از نظر تامین بودجه نظامی با آن مواجه شود سبب شد که رهبران سیاسی افغان برای دیدار با رهبران امریکا به آن کشور سفر کنند تا حداقل خروج نیروهای خارجی به این شدت و غیر مسوولانه انجام نشود و با انجام تعهدات در خصوص همکاری های استراتژیک انجام شود.

این کارشناس افغان در خصوص بروز تنش ها بین افغانستان و پاکستان که از موضوعات سفر مقامات افغان به امریکا است، گفت: تنش ها اخیرا به حدی زیاد شد که حتی به بحث ها و اتهامات شدید منجر شد چنانکه وزیر خارجه پاکستان به صحبت های مشاور امنیت ملی افغانستان در خصوص حمایت اسلام آباد از تروریست ها واکنش شدید نشان داد و موضوع قطع روابط با وی هم مطرح شد.

سلجوقی تصریح کرد: سازماندهی مجدد طالبان، حملات گسترده آن ها به مناطق مختلف افغانستان و قرار گرفتن شهرهای مهم در خطر سقوط نشانه رهبری این گروه از سوی پاکستان و نتیجه تنش های سیاسی بین مقامات افغان و پاکستانی است و این قضایا سبب شد که مقامات افغان به اطلاع مقامات امریکایی برسانند که پاکستان نه تنها نقش مثبتی در روند صلح افغانستان ندارد بلکه با بازگشت به عقده های گذشته و استفاده از وضعیت فعلی افغانستان می خواهد امنیت افغانستان را بیش از آنکه تصور می شد خراب کند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: امروز طالبان مسلح، تجهیز و مدیریت می شوند و بر اساس اطلاعات اداره امنیت ملی افغانستان حتی تعدادی از نیروهای پاکستانی در عملیات و رهبری عملیات آن ها حضور دارند، این ها سبب شکایت حکومت افغانستان شده. این شکایت باید به اطلاع امریکا هم می رسید زیرا کشوری است که هم از افغانستان حمایت می کند و هم با پاکستان روابط عمیقی دارد و برداشت نوعی سیاست دوگانه از رفتارهای مقامات امریکایی می شود.     

سلجوقی بیان داشت که طالبان حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند، تنها به توافقنامه خود با امریکا توجه دارند، طرح خاصی برای مذاکره و مشارکت سیاسی ندارند، طرح های دیگری را هم که ارایه می شود قبول ندارند و میز مذاکره را هم ترک کرده اند. اکنون امریکایی ها موظفند که طالبان را مجبور کنند وارد یک گفت و گوی سیاسی شوند، البته این سوال وجود دارد که آیا امریکا تمایلی به این مساله دارد یا خیر.

وی اضافه کرد: امریکا از مسایل امنیتی افغانستان بی خبر نیست، آنچه مورد نگرانی است سناریوی دیگری است که احتمال دارد آن را دنبال کند و ممکن است بخشی از سیاست هژمونی منطقه ای اش باشد اما برای افغانستان بسیار خطرناک خواهد بود از اینرو رهبران افغانستان نباید به آن و تضمین های امریکا خوشبین باشند، به هر صورت مقامات افغان می خواهند در این خصوص از امریکایی ها تعهد و تضمین بگیرند اما به نظر نمی رسد که این سفر و دیدارها نتایج مشخصی داشته باشد.

 

کلیدواژه