امریکا، انگلیس و پاکستان خواستار صلح در افغانستان نیستند زیرا جنگ را به سود خود می دانند
(last modified 1400-04-07T09:25:48+00:00 )
سرطان 07, 1400 13:55 Asia/Kabul

امریکا، انگلیس و پاکستان خواستار برقراری صلح در افغانستان نیستند زیرا جنگ را در این کشور و منطقه به سود خود می دانند

استاد دانشگاه کابل گفت: امریکا، انگلیس و پاکستان خواستار برقراری صلح در افغانستان نیستند زیرا جنگ را در این کشور و منطقه به سود خود می دانند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تشدید جنگ در افغانستان اظهار داشت: یکی از دلایل تمایل امریکایی ها به ادامه جنگ در افغانستان این است که آن ها در حال خارج کردن نیروهای خود از افغانستان هستند و اگر اکنون در این کشور صلح برقرار شود، مردم به این نتیجه می رسند که عامل جنگ در افغانستان آن ها بوده اند.

وی افزود: اگر هم ناتو در افغانستان باقی بماند، نیروهای داعش را هم به شکلی حفظ می کنند زیرا منافع آن ها به نوعی با این گروه های تروریستی و افراطی در منطقه گره خورده است. امریکایی ها جریان تروریزم را در منطقه مدیریت و کشورهای دیگر را تهدید می کنند، البته برخی کشورها مانند چین و روسیه این موضوع را می دانند و نمی گذارند که نیروهای افراطی به مرزهایشان نزدیک شوند. به هر صورت کشورهای خارجی به جنگ نیابتی خود در افغانستان ادامه می دهند.

استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل با اشاره به اظهارات یک فعال رسانه ای انگلیسی مبنی بر اینکه ناتو یک ابزار کلیدی است که امریکا از آن برای تقویت فرمانروایی غرب در عرصه بین المللی استفاده می کند، عنوان کرد: استراتژی غرب چه انگلیس و چه امریکا طی دو قرن اخیر در منطقه استراتژی جنگی، تفرقه اندازی، رشد عناصر مرتجع و افراطی بوده است.

فانوس یاد آور شد: عناصر افراطی در افغانستان بارها با شکست مواجه شده اند اما دوباره احیاء شده اند زیرا غربی ها از آن ها در جنگ های نیابتی خود استفاده می کنند و تاریخ افغانستان شاهد چنین سیاستی از سوی غرب است.

به گفته این روزنامه نگار افغان امریکا در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 به بهانه های مختلف برخی کشورهای عربی را دچار بی ثباتی کرد و حتی با ایجاد بحران کریمه به دنبال بی ثباتی در روسیه بود، این بی ثبات سازی ها و مسلح کردن نیروهای مرتجع و افراطی جزء استراتژی کشورهای سرمایه داری به ویژه امریکا و انگلیس است. چنانکه در طول بیست سال حضورشان در افغانستان هم چیزی جز تباهی برای این کشور نداشتند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: غربی ها شعارهای خوبی می دادند که عملی نشد، شعارهایی مانند آزادی بیان در حالی که هزاران خبرنگار با خطر جانی و تهدید مواجه شدند، رسانه ها هم دستاورد چندانی نداشتند، یا شعار آزادی زنان در حالی که زنان در افغانستان با مشکلات عدیده ای مواجهند و بیشترین رنج را کشیده و می کشند.

فانوس تاکید کرد: تروریزم یک بهانه بسیار قوی در اختیار غرب است و حتی مردم کشورهای منطقه مانند افغانستان را در جریان تبلیغات خود تروریست معرفی کرده اند، آن ها مردم خود را هم فریب می دهند با این عنوان که ما باید این مردمان بنیادگرا و تروریست را کنترل کنیم.

وی اضافه کرد: جنگ و جنجال ها در کشورهایی مانند عراق و سوریه هم ساخته و پرداخته کشورهای غربی به ویژه امریکا بوده است. اما بالاخره مردم کشورهای منطقه خود را از این وضعیت خلاص می کنند و جنگ پایان خواهد یافت.

 

کلیدواژه