اتحادیه اروپا و سازمان ملل تاکنون گام های عملی در جهت صلح افغانستان بر نداشته اند
(last modified 1400-04-26T11:12:05+00:00 )
سرطان 26, 1400 15:42 Asia/Kabul

عضو کمیته تماس احزاب سیاسی افغانستان تاکید کرد: اتحادیه اروپا و سازمان ملل تاکنون گام های عملی در جهت صلح افغانستان بر نداشته اند و تلاش هایشان از حد حرف فرارتر نرفته است.

سید حسین هادی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار های جداگانه با اشرف غنی و عمران خان در حاشیه کنفرانس بین المللی "آسیای مرکزی و جنوبی؛ ارتباط منطقه‌ای، چالش‌ها و فرصت‌ها" در تاشکند، پایتخت ازبکستان مبنی بر اینکه این اتحادیه کاملا از روند صلح افغانستان حمایت می کند، عنوان کرد: اتحادیه اروپا می تواند بر پاکستان فشار بیاورد و گام های مثبتی در راستای صلح افغانستان بردارد اما تاکنون اینگونه نشده و چنین سخنانی فقط در حد حرف بوده و عملیاتی نشده است.

این کارشناس روابط بین الملل افزود: در صورتی که اتحادیه اروپا و سازمان ملل فشارهای لازم را بر پاکستان وارد کنند روند صلح افغانستان می تواند شکل جدی تری به خود بگیرد.

وی در مورد اظهارات مقامات روسیه، اینکه خواهان تسریع گفت و گوهای صلح افغانستان شده اند و نقش آن کشور در قضیه صلح افغانستان هم گفت: به نظر می رسد که روسیه در افغانستان بازی دوگانه ای را پیش می برد؛ از یکسو کشورهایی که تحت تسلط شوروی بودند مانند کشورهای آسیای میانه، از روسیه فاصله گرفته اند و روسیه سعی می کند از ناامنی های افغانستان برای زیر سلطه داشتن و وابسته نگهداشتن آن کشورها استفاده کند و از سوی دیگر بخشی از مشروعیت بخشی به طالبان به روسیه برمی گردد ضمن اینکه کار خاصی هم در جهت صلح افغانستان انجام نداده است.

به گفته این کارشناس افغان اینگونه نشست ها در گذشته هم انجام شده و بیشتر جنبه اقتصادی داشته و دولت افغانستان به دنبال آن بوده که این کشور را به عنوان چهارراه اقتصادی در منطقه و محل اتصال آسیای میانه و آسیای جنوبی معرفی کند. اما با توجه به وضعیت کنونی که افغانستان در شرایط حساس و بحرانی قرار دارد مسایل امنیتی این کشور در راس گفت و گوها قرار می گیرد زیرا تا زمانی که مشکلات امنیتی افغانستان حل نشده و از امنیت قابل قبول برخوردار نشود نمی تواند به چهارراه اقتصادی منطقه تبدیل شود.

هادی اظهار کرد: بنابراین دولت افغانستان باید از چنین فرصت هایی به خوبی استفاده کند چنانکه رئیس جمهوری افغانستان در سفر به ازبکستان با عمران خان رئیس جمهوری پاکستان هم دیدار و بار دیگر تاکید کرده که پاکستان باید در رابطه با افغانستان اقدامات صادقانه داشته باشد تا به نفع این کشور تمام شود زیرا امنیت و رونق اقتصادی افغانستان به نفع پاکستان است.

وی اضافه کرد: در کنار اینکه رئیس جمهوری افغانستان در اینگونه نشست ها با رئیسان جمهوری و مقامات کشورهای مختلف جهان و منطقه دیدار و گفت و گو می کند، دیگر کشورها هم به این نتیجه رسیده اندکه مشکل افغانستان بین المللی است و تا زمانی که یک تصمیم بین المللی و منطقه ای جامع اتخاذ نشود این کشور از بحران خارج نمی شود و تصمیم جدی کشورهایی که در نشست تاشکند حضور داشتند در این زمینه تاثیرگذار است.

 

کلیدواژه