عقرب 18, 1395 12:56 Asia/Kabul
  • درخواست برای تجدید نظر در پیمان امنیتی افغانستان و امریکا

پس از نمایندگان مجلس سنای افغانستان ،نمایندگان پارلمان این کشور هم خواستار تجدید نظر در پیمان امنیتی کابل- واشنگتن شدند .

مولوی عبدالرحمان رحمانی نماینده مردم بلخ با اشاره به جنایات مکرر آمریکا در افغانستان و کشتار مردم این کشور گفت در پیمان امنیتی کابل-واشنگتن باید تجدیدنظر شود زیرا این پیمان به هیچ یک از نیازهای امنیتی مردم افغانستان پاسخ نداده است.

"عبیدالله بارکزی" نماینده مردم ارزگان نیز گفت آمریکا در تامین امنیت و برقراری صلح و ثبات افغانستان ناتوان است و بنابر این ما باید درباره ادامه حضور نظامی آمریکا در این کشور جنگ زده تصمیم بگیریم.

نمایندگان مجلس سنای افغانستان نیز با محکوم کردن حمله هوایى نظامیان آمریکایی در نزدیکی شهر قندوز که موجب کشته شدن بیش از 40 غیرنظامی شد ، لغو پیمان امنیتی با آمریکا را خواستار شدند.

پیمان امنیتی کابل - واشنگتن دو سال پیش همزمان با تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان به امضا رسید.

در این پیمان مفاد زیادی گنجانده شده است که عمدتا ناظر برتامین امنیت و ثبات در افغانستان با همکاری آمریکا است .احترام به حاکمیت ملی ،کمک به توسعه بلند مدت اقتصادی و اجتماعی افغانستان و احترام به آداب و رسوم و قوانین این کشور از سوی نیروهای آمریکایی از جمله توافقات مهم مقامات کابل و واشنگتن است که در پیمان امنیتی دو طرف گنجانده شده است .اما در عمل آمریکا نه تنها به این تعهدات خود عمل نمی کند بلکه از دیدگاه نمایندگان مجالس سنا و پارلمان افغانستان نیروهای آمریکایی به عامل نامنی در آن کشور تبدیل شده اند.

ادامه حملات به غیر نظامیان و کشتار آنان باعث تشدید خشم و تنفر مردم افغانستان از آمریکا شده است و اکنون دولت افغانستان به خاطر امضای پیمان امنیتی با آمریکا به شدت زیر فشارهای محافل مختلف در افغانستان قرار دارد.زیرا آنگونه که دولت افغانستان انتظار داشت آمریکا نه تنها در چارچوب پیمان امنیتی با افغانستان به برقراری امنیت در این کشور کمک نمی کند بلکه همچون تروریستها و خشونت گرایان اقدام به قتل عام مردم افغانستان می کند .

بسیاری در افغانستان براین اعتقادند که هدف آمریکا از تحمیل پیمان امنیتی به دولت کابل کسب پایگاه های نظامی برای رسمیت بخشیدن به حضور نظامیش در افغانستان و ایجاد مصونیت قضایی برای نیروهای نظامی خود در این کشور بود .به همین دلیل منتقدان و مخالفان پیمان امنیتی کابل و واشنگتن از همان ابتدا آنرا یک جانبه و به سود آمریکا ارزیابی کردند . واشنگتن در عمل نشان داده است در جهت برقراری امنیت و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی افغانستان حرکت نمی کند.زیرا در صورت برقراری امنیت و آرامش دراین کشور آمریکا دیگر بهانه ای برای ادامه حضور نظامی در افغانستان نخواهد داشت .

در این حال بسیاری از محافل سیاسی و نظامی در افغانستان امضای پیمان امنیتی این کشور با آمریکا را حقارت آمیز و تبدیل افغانستان به مستعمره واشنگتن ارزیابی می کنند و براین اعتقادند که آمریکا با تحمیل این پیمان ،صرفا افغانستان را به پایگاه نظامی خود در منطقه و عامل گسترش ناامنی تبدیل کرده است . اکنون این نگرانی در محافل منطقه ای ایجاد شده که آمریکا با انتقال تروریستهای داعش به افغانستان ،آنان را به آسیای مرکزی و قفقاز ترانزیت کند که در این صورت امنیت کل منطقه تا مرزهای چین به مخاطره خواهد افتاد.

کلیدواژه