بهترین گزینه هم برای طالبان و هم برای احمد مسعود توافق سیاسی است، جنگ راه حل نیست
(last modified 1400-06-01T06:08:47+00:00 )
سنبله 01, 1400 10:38 Asia/Kabul
  • بهترین گزینه هم برای طالبان و هم برای احمد مسعود توافق سیاسی است، جنگ راه حل نیست

کارشناس افغان در امور سیاسی گفت: هم طالبان و هم احمد مسعود به دنبال توافق سیاسی هستند چون دره پنجشیر امکانات گذشته را ندارد و البته تسخیر این دره توسط طالبان هم عواقب خوبی برای این گروه نخواهد داشت.

سید حسین هادی کارشناس افغان در امور سیاسی در گفت و گو با رادیو دری گفت: حضور یکباره طالبان در ولایات مختلف افغانستان، هم جامعه جهانی و هم مردم افغانستان را شگفت زده کرد و هیچ کس فکر نمی کرد که تحولات افغانستان چنین شتاب داشته باشد و البته این اتفاق از بیرون برنامه ریزی شده و قابل پیش بینی هم بود.

این کارشناس سیاسی به مذاکرات میان احمد مسعود و طالبان اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاهی که فعلا مسعود در آن  قرار گرفته است تلاش می کند که به عنوان یک غیرپشتون در قدرت حضور پیدا کند و می خواهد که جایگاه غیر پشتون ها به ویژه تاجیک ها در قدرت مشخص شود و تمام تلاش او بر این است که علاوه بر حفظ حضور نظامی خود در پنجشیر از طریق مذاکرات هم رایزنی کند که با طالبان به توافق برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بیرون از پنجشیر هم احمد ولی مسعود و احمد ضیا مسعود در حال رایزنی با پاکستان و دیگر قدرت های بیرونی هستند تا از طریق صلح آمیز امکان حضور تاجیک ها در آینده سیاسی افغانستان را فراهم کنند.

هادی یادآور شد: مسعود گفته است که تسلیم زور نمی شوم و منظور او بیشتر این است که هر چند طالبان اکثریت هستند ولی باید سهم دیگر اقوام را که حق مسلم آن ها است به گونه واقعی در قدرت فراهم کنند.

این فعال سیاسی بیان داشت: البته بهترین چیز برای طالبان و هم برای مسعود توافق سیاسی است چون هم دره پنجشیر آن وضعیت و امکانات گذشته را ندارد و هم طالبان امروز هم با دو دهه گذشته تفاوت دارند.

وی تصریح کرد: طالبان می دانند که اگر بخواهند می توانند دره پنجشیر را تسخیر کنند ولی می دانند که این کار عواقب خوبی برای آن ها ندارد و از عواقب آن می ترسند چون با تشدید درگیری در افغانستان جامعه جهانی و سازمان ملل طالبان را به رسمیت نخواهند شناخت.

این کارشناس افغان افزود: طالبان نمی خواهند که به مشروعیتی که در حال حاضر کسب کرده اند آسیب وارد شود و می خواهند از راه مذاکره اختلافات خود را حل کنند و فکر می کنم که بدون جنگ یک توافق سیاسی میان دو طرف بوجود خواهد آمد.

لازم به ذکر که گروه طالبان دیروز یکشنبه 31 اسد/مرداد 1400 در توییتی اعلام کرد که صدها تن از نیروهایش درحال حرکت به سمت ولایت پنجشیر هستند. طالبان دلیل این اقدام را تسلط بر این ولایت پس از مخالفت مقامات داخلی آن با تحویل مسالمت آمیز آن به طالبان اعلام کرد.

در همین حال، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در سخنانی درباره آمادگی این گروه برای حمله به پنجشیر گفت: هدف ما اتحاد کشور است، سیستم‌های مختلف نمی‌تواند وجود داشته باشد، اما برخی می‌خواهند مشکل ایجاد کنند.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود به طالبان نسبت به ورود به ولایت پنجشیر هشدار داد و گفت از حمایت نیروهای دولت سابق و اهالی پنجشیر برخوردار است.

احمد مسعود تاکید کرده است که اگر طالبان حمله به پنجشیر را متوقف کند راهی بهتر را برای آینده خواهیم یافت. اگر وارد پنجشیر شوند مبارزه خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم مقاومت را گسترش دهیم.

کلیدواژه