سنبله 21, 1400 13:45 Asia/Kabul

استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: عملکرد نادرست و خروج غیر مسوولانه نیروهای خارجی و فساد دولت قبلی از عوامل اصلی مشکلات در جامعه افغانستان است.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به هشدار نماینده سازمان ملل در افغانستان نسبت به احتمال بروز فاجعه انسانی و رکود اقتصادی در این کشور و درخواست از جامعه جهانی برای جلوگیری از آن، عنوان کرد: عاملان اصلی بروز این وضعیت در افغانستان کشورهای غربی و دولت فاسد قبلی در این کشور هستند.

وی افزود: دولت طالبان با عنوان دولت موقت اعلام شده و شناخت چندانی هم از آن وجود ندارد، اما عوامل اصلی مشکلات در افغانستان خروج غیر مسوولانه امریکایی ها از این کشور و نیز دولت فاسد قبلی می باشند که پول ها را در بانک ها گذاشته بودند و هنوز هم پافشاری دارند که وضعیت فعلی منفی قلمداد شود تا آن ها برائت حاصل کنند.

این کارشناس سیاسی گفت: اما به نظر نمی رسد که مردم افغانستان خواستار احیای حکومت آقای غنی باشند یا عناصری که در رده های بالا و پایین حکومتی بودند و در فساد دست داشتند، دوباره در قدرت حضور پیدا کنند. در حال حاضر که بحث دولت فراگیر مطرح می شود و همه بر آن تاکید دارند، برداشت برخی این است که همان عناصر دولت قبلی که در فساد دست داشتند بار دیگر روی کار بیایند در حالی که نباید چنین باشد.

از طرف دیگر عملکرد طالبان هم مورد انتقاد قرار دارد در حالیکه همان قدرت های بزرگ و به ویژه امریکا و حتی سازمان ملل متحد زمینه های حضور و قدرت گیری مجدد طالبان را فراهم کردند و اکنون فرافکنی می کنند.

فانوس با اشاره به درخواست نماینده سازمان ملل متحد از طالبان در خصوص برخورد درست با اقشار مختلف جامعه و رعایت حقوق آنان هم گفت: رده های بالایی طالبان هم از برخورد نادرست رده های پایین این گروه با مردم انتقاد کرده اند و وعده داده اند که چنین برخوردهایی مورد پیگرد قرار می گیرد هرچند عملکرد مهم است و بر اساس آن قضاوت خواهد شد.

به گفته این کارشناس سیاسی کشورهای غربی و سازمان ملل متحد هم عملکرد بسیار بدی در افغانستان داشتند، ضمن اینکه در دولت قبلی افغانستان هم، فساد و مشکلات زیادی وجود داشت که مردم از آن به ستوه آمده بودند و به همین دلیل هم به سرعت آن دولت سقوط کرد.

وی اضافه کرد: خارجی ها ادعاهای زیادی هم مبنی بر تامین حقوق بشر در افغانستان داشتند اما مشکلات حقوق بشری در زمان حضور آنان در این کشور هم بسیار زیاد بود، با وجود این نمی توان عملکرد و برخورد طالبان با خبرنگاران، زنان و روشنفکران را هم نادیده گرفت.

 

کلیدواژه