امریکا با عملکردش در افغانستان به عنوان یک کشور غیر قابل اعتماد به دنیا معرفی شد
(last modified 1400-06-22T08:56:20+00:00 )
سنبله 22, 1400 13:26 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکا با عملکرد خود در افغانستان و شیوه خروجش از این کشور به عنوان یک کشور پیمان شکن و غیر قابل اعتماد به دنیا معرفی شد.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به بیستمین سالگرد حملات 11 سپتمبر در امریکا و بیست سال حضور امریکا و متحدانش در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریزم و تامین امنیت و خروج غیر مسوولانه اش از این کشور گفت: امریکا با حقارت از افغانستان خارج شد به گونه ای که از طرف ملت خود و مردم دنیا به عنوان یک قدرت شکست خورده تلقی می شود و خسارت های زیادی را هم متحمل شد.

وی با اشاره به شعارهای مبارزه با تروریزم، تامین امنیت، بهبود اوضاع اقتصادی، حکومت داری خوب و دموکراسی که امریکا و متحدانش در بدو ورود به افغانستان سر می دادند عنوان کرد: شعار آن ها با شعورشان کاملا متفاوت بود شعارشان همین موارد بود اما شعور و نیت شان چیز دیگری بود، هدف آن ها این بود که در منطقه حضور گسترده داشته باشند و با رقبای منطقه ای خود رقابت کنند و بتوانند از این فرصت حضور به نفع خود استفاده کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی همه شاهد بودند که در عمل نه تنها تروریزم ریشه کن نشد بلکه همان هایی که امریکایی ها برای ریشه کن کردن آنان به نام تروریست بیش از صدهزار نیرو وارد افغانستان کردند امروز با حمایت خود امریکا بر اریکه قدرت هستند و تمام قدرت افغانستان را قبضه کرده اند. مواد مخدر هم نه تنها از بین نرفت بلکه صدها برابر افزایش پیدا کرد، ادارات نه تنها اصلاح نشدند بلکه فساد به اوج خود رسید و همچنان فقر مردم نه تنها کم نشد بلکه امروز مردم در میان فقر دست و پا می زنند و تمام آروزهای مردم بر باد رفت و تعدادی زیادی از مردم جان خود را از دست دادند.

مختاری در مورد پیامدهای حضور بیست ساله غربی ها برای افغانستان، منطقه و خود غربی ها گفت: اگر به این موضوع از زاویه منطقه ای نگاه کنیم غربی ها آمدند و به یک نقطه زخمی در منطقه، زخم های کاری تری وارد کردند و آسیب های جدی تری ایجاد کردند که هر قدرت دیگری ممکن است از این آسیب ها سوء استفاده کند و مرکزیتی هم برای تجمع تروریست ها فراهم کردند که هر بار به بهانه های مختلف، کشورها و قدرت های منطقه ای را در گیر کنند و طبعا از این زاویه یک نگرانی منطقه ای ایجاد شده است.

این کارشناس افغان اظهار داشت: اگر از زاویه وضعیت خود امریکا به موضوع نگاه شود، امریکایی ها در افغانستان شکست خوردند و عقب نشینی کردند یعنی به همان سرنوشت شوروی دچار شدند و با  حقارت از افغانستان خارج شدند به گونه ای که از طرف ملت خود و مردم دنیا به عنوان یک قدرت شکست خورده تلقی می شوند.

وی افزود: به لحاظ بین المللی هم امروز امریکا به عنوان یک کشور پیمان شکن و غیر قابل اعتماد در دنیا معرفی شده و از این جهت یک زیان سیاسی بزرگ برای امریکا محسوب می شود.

 

کلیدواژه