تاکید وزیر امور خارجه ایران بر ایفای نقش جدی و سازنده سازمان ملل در حل بحران های جهانی
(last modified 1400-07-02T08:31:06+00:00 )
میزان 02, 1400 13:01 Asia/Kabul
  • تاکید وزیر امور خارجه ایران بر ایفای نقش جدی و سازنده سازمان ملل در حل بحران های جهانی
    تاکید وزیر امور خارجه ایران بر ایفای نقش جدی و سازنده سازمان ملل در حل بحران های جهانی

جمهوری اسلامی ایران از ابتکارات سازمان ملل برای کمک به صلح و امنیت جهانی حمایت و از مواضع بی‌طرفانه و منصفانه دبیرکل این نهاد بین المللی استقبال می‌کند.

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیوروک سفر کرده است، در دیدار با "آنتونیو گوترش" دبیرکل این سازمان  براین نکته تاکید کرد.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد که امروز از فلسطین تا سوریه، یمن و افغانستان به ایفای نقش جدی و سازنده وحضور منصفانه و مسئولانه سازمان ملل بیش از هر زمان دیگر نیاز است .

امیرعبداللهیان افزود: وضع انسانی در فلسطین همچنان بعد از دهه‌ها، به دلیل اقدامات اشغالگران و جنایات رژیم صهیونیستی وضعیت ناگواری دارد. راه حل نهایی باید رفراندوم و رأی توسط ساکنان اصلی فلسطین باشد. متأسفانه سازمان ملل در گذشته منفعلانه عمل کرده و من امیدوارم در دوره شما این رویه تغییر کند.

واقعیت این است که در چند دهه اخیر دو پدیده غالب یعنی اشغالگری و تروریسم برجهان سایه انداخته است  و ادامه  این روندها آسیب های جدی به بسیاری کشورها وارد کرده است. ایران نیز یکی ازاهداف تحریم ها و اقدامات تروریستی امریکا بوده است. 

ترور سردارسپهبد  "قاسم سلیمانی" فرمانده پیشین سپاه قدس که در مبارزه با تروریسم و داعش نقش بزرگی در منطقه ایفا کرد یکی ازاین موارد است.

سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ژانویه 2020 در حالی که به دعوت رسمی مقامات عراق به این کشور سفر کرده بود؛ در اقدامی تروریستی به دستور ترامپ رییس جمهوری پیشین  امریکا؛ به همراه «ابومهدی المهندس» نائب‌رئیس بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و 8 نفر دیگر در حمله هوایی نیروهای متجاوز و تروریست آمریکایی نزدیک فرودگاه بغداد عراق، به شهادت رسید. سردار قاسم سلیمانی به عنوان یک استراتژیست نظامی دروغ بودن ادعاهای امریکا در جنگ با تروریسم را آشکار کرد. خطوطی که سردار سلیمانی در جغرافیای مقاومت  ترسیم کرد، طرح امریکا و اسراییل برای تجزیه منطقه را به شکست کشاند.

آنگونه که حضرت آیت الله خامنه ای ،رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند شهید سلیمانی، هم درزمان حیات و هم با شهادت خود استکبار را شکست داد.

ایشان با یاد آوری بخشی ازاظهارات رئیس‌جمهورامریکا  که  اذعان کرد ۷ تریلیون دلار درمنطقه هزینه کردیم اما چیزی به دست نیاوردیم ؛ گفتند: قهرمان این کار بزرگ، سردار سلیمانی است که در زمان حیات او، انجام شد.
بی تردید سیاست های یکجانبه‌گرایانه، حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی و بی اعتنایی امریکا  به  قوانین بین المللی و نقش ضعیف سازمان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی، منطقه را به یکی از کانون های بحران‌ و بی‌ثباتی‌ تبدیل کرده است. رخدادهای یکدهه اخیر در غرب آسیا ؛در عراق، سوریه، افغانستان و یمن نشان داد که ملت های منطقه قربانی اقدامات تجاوز کارانه و تروریسم حمایت شده از سوی امریکا شده اند. 

نتایج هولناک این جریان  را می توان در خشونت ورزی و افراط گرایی و جنگ های تحمیل شده بر منطقه وحتی در  دیدگاه های تبعیض گونه و نژاد پرستانه درامریکا و اروپا مشاهده کرد.

آمریکا همچنین تحریم ها را در دوران سخت پاندمی ویروس کرونا به موضوع  سلامت و دارو پیوند زد  و سبب وارد شدن آسیب های جدی و جبران ناپذیر به سلامت مردم ایران شد. امریکا باید در باره این مداخلات بحران ساز  و یکجانبه گرایی خود به  جامعه بین‌المللی پاسخ دهد.

 این رخدادها در عین حال نشان می دهد  که  سرنوشت ملت ها  جدای از یکدیگر نیست. امنیت؛ تروریسم، اقتصاد ومقابله با کرونا همه از مسایلی هستند که مقا بله با آن نیازمند همکاری حول محور سازمان ملل است. سازمان ملل و مجمع عمومی این نهاد بین المللی نیزفرصتی برای بیان دید گاه ها درباره چالش ها و انتظارات از دبیرکل این سازمان برای مقابله با تهدید های جهانی است.

گفت وگوی امیرعبداللهیان و گوترش درباره منطقه و همکاریها با سازمان ملل

کلیدواژه