انتخابات 2016 ؛کمترین میزان مشارکت در انتخابات آمریکا ظرف 20 سال گذشته
(last modified 1395-08-23T08:53:09+00:00 )
عقرب 23, 1395 13:23 Asia/Kabul
  • انتخابات 2016 ؛کمترین میزان مشارکت  در انتخابات آمریکا ظرف 20 سال گذشته

با انتشار آمار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شده که میزان مشارکت مردم آمریکا در انتخابات 2016 پایین‌ترین میزان در ۲۰ سال گذشته بوده است.

بسیاری از واجدین شرایط به پای صندوق رای نیامدند و دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا با رای اندکی بیش از یک چهارم واجدین شرایط انتخاب شد. با شمارش ۱۲۶ میلیون رای با احتساب آرای مخدوش، مشخص شد که فقط حدود ۵۵ درصد از شهروندان واجد شرایط امسال رای دادند.

این مشارکت مردمی پایین‌ترین میزان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ازسال ۱۹۹۶ است که در آن میزان مشارکت ۵ / ۵۳ درصد بود. به‌رغم مشارکت پایین، نتایج در ایالت‌های کلیدی که موجب پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات شد، نشان می‌دهد که رای‌دهندگان بیشتری نسبت به انتخابات ۲۰۱۲ رای خود را به صندوق انداختند.

مساله مشارکت مردم در انتخابات اساسا از یکی از معضلات دموکراسی های غربی از جمله آمریکا محسوب می شود. در واقع دلایل متعددی برای این مساله وجود دارد که از جمله می توان به سیاست زدگی مردم در کشورهای غربی،بی تفاوتی برای مشارکت در امور سیاسی به دلیل یاس و سرخوردگی از وضعیت کنونی و نیز انزجار از عملکرد سیاستمداران و سردمداران احزاب اشاره کرد .

اما در مورد میزان کم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا علاوه بر دلایل مذکور ، دلایل دیگری نیز وجود دارد. یکی از مهمترین دلایل در این زمینه این است که مردم آمریکا در این انتخابات ناچار بودند تا بین دو نامزد بد و بدتر یکی را انتخاب کنند. در واقع افشاگری های دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون علیه یکدیگر در جریان مناظره ها و مبارزات انتخاباتی باعث شد تا مردم آمریکا از بسیاری از مسائل پشت پرده این دو نامزد و رسوایی ها و نقاط ضعف اخلاقی و سیاسی و مالی آنها خبر دار شوند.برای آمریکایی ها معلوم شد که در پشت چهره موجه این دو نامزد ،کوهی از مسائل و معضلات و رسوایی ها قرار دارد واساسا صلاحیت هر دو آنها برای تصدی پست ریاست جمهوری آمریکا زیر سئوال است. در عین حال این آرای کم نشان می دهد که مردم آمریکا اصولا چندان امیدی به بهبود اوضاع خود قطع نظر از اینکه نامزد جمهوری خواه یا دموکرات به ریاست جمهوری برسد ندارند .در واقع آنها در یافته اند که این نامزدها صرفا برای کسب رای در هنگام مبارزات انتخاباتی شعارهای جذاب در زمینه بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی شهروندان سر می دهند ، اما هنگامی که این سمت را اشغال کردند همه شعارهای خود را فراموش می کنند.

در عین حال کاهش میزان مشارکت آمریکایی ها در این انتخابات نشان می دهد که مردم این کشور چندان اعتمادی به سیاستمداران ندارند و اساسا صلاحیت و کارآمدی آنها را مورد تردید قرار می دهند.از سوی دیگر آمریکا دچار مشکلات داخلی زیادی است که از جمله آنها تبعیض نژادی گسترده ، مشکل فقر فزاینده ، افزایش شکاف طبقاتی ونیز بی خانمانی و بیکاری است که همه این مسائل خود باعث کاهش رغبت شهروندان برای شرکت در انتخابات می شود. مساله شکاف طبقاتی باعث روند افزایشی زوال طبقه متوسط در آمریکا شده که ادامه این روند می‌تواند عواقب وخیمی برای جامعه آمریکا به دنبال داشته باشد. زوال طبقه متوسط در آمریکا در حالی رخ می دهد که در سال های گذشته جنبش هایی مانند "اشغال وال استریت" درآمریکا بوجود آمد که ویژگی مشترک آنها اعتراض به نظام سرمایه داری بوده است. شرایط بد اقتصاد آمریکا باعث شده است مردم این کشور به این نتیجه برسند که نه تنها خودشان وضعیت مناسبی ندارند بلکه کودکانشان نیز آینده مناسبی نخواهند داشت.

 

کلیدواژه