عقرب 18, 1400 14:07 Asia/Kabul
  • اتهام‌ پراکنی وزیر امور خارجه آمریکا ضد ایران
    اتهام‌ پراکنی وزیر امور خارجه آمریکا ضد ایران

وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با همتای مصری خود در واشنگتن، به تکرار مواضع خصمانه این کشور علیه ایران پرداخت.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هر گونه سند و مدرکی ادعا کرد، «نگرانی های جدی» در خصوص فعالیت های بی ثبات کننده ایران از جمله «حمایت از تروریسم، برنامه موشک های بالستیک و اقدام به بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی از جمله شهروندان آمریکایی» وجود دارد.

اتهامات بی اساس مقامات آمریکایی ضد ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 هجری شمسی،همواره وجود داشته است، اما پس از توافق هسته ای ایران با اعضای 5+1 در سال 2015، دولت آمریکا تلاش کرد با پیوند زدن موضوعات غیرهسته ای به این توافق، مانع از پیشرفت های نظامی و افزایش قدرت ایران در منطقه شود. 

در واقع یکی از دلایل و بهانه های اصلی خروج آمریکا از برجام نیز همین موضوع بود؛ دولت دونالد ترامپ مدعی بود، توافق برجام، برنامه‌ های موشکی ایران را در برنگرفته است و نتوانسته مانع از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شود. دولت آمریکا به این بهانه در سال 2018 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا به ریاست «جو بایدن»، وی مدعی شد، خواهان بازگشت به توافق برجام است ؛تاکنون شش دور مذاکره نیز با هدف لغو تحریم ها و بازگشت آمریکا به این توافق، در شهر وین برگزار شده  که به دلیل تداوم فشارها و به کارگیری سیاست تحریم از سوی آمریکا، به نتیجه نرسیده است.

یکی از موارد اختلافی که باعث به نتیجه نرسیدن مذاکرات در وین شده است، تلاش آمریکایی ها برای  گره زدن مسائلی مانند فعالیت های منطقه ای ایران و پیشرفت های دفاعی و موشکی به موضوع هسته ای و برجام است که در واقع تلاشی برای وارد کردن جمهوری اسلامی ایران به یک توافق جدید محسوب می شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی  در مرداد ماه سال جاری درباره این هدف آمریکا  خاطرنشان کردند : آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.

 " کاظم غریب‌آبادی" سفیر و نماینده پیشین ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در این باره گفته است:  آمریکا و غربی‌ها در مذاکرات اخیر نشان دادند همچنان به تفاهم هسته‌ای به‌عنوان پلی برای ورود به سایر موضوعات غیرمرتبط، مانند مسائل منطقه‌ای و موشکی نگاه می‌کنند؛ آمریکا می خواهد توافق هسته‌‌ای را برای موضوع فعالیت های موشکی و منطقه ای ایران گروگان بگیرد.

بدیهی است جمهوری اسلامی ایران هدف از مذاکرات وین را لغو کامل و موثر تحریم ها و متعهد شدن طرف های غربی به ویژه آمریکا به اجرای تعهدات برجامی و پایان دادن به عهدشکنی می داند و بر همین اساس به جز موضوع هسته ای در خصوص سایر موضوعات از جمله سیاست های منطقه ای و فعالیت‌های دفاعی، مذاکره نخواهند کرد. 

در همین ارتباط، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است:  توانمندی‌ دفاعی جمهوری اسلامی ایران تصمیم ملی است و مربوط به منافع و امنیت ملی ایران می‌شود بنابراین هیچ کشوری حق ندارد در این خصوص صحبت یا اظهارنظر کند.

 

کلیدواژه